Norrøna åpner flaggskipbutikk i New York
Sigrid for Norrøna.

Åpner norsk flaggskipbutikk i New York

– En milepæl.

Ikke siden Moods of Norway satset for fullt på internasjonal ekspansjon (noe som senere skulle vise seg å bli deres bane) har et norsk merke prøvd lykken i New York.

Nå åpner Norrøna butikk i Soho på Manhattan, side om side med internasjonale stormerker som Alexander McQueen, Jimmy Choo og Prada, samt konkurrentene Patagonia og Burton.

Fra før av har det norske sports- og livsstilsmerket flaggskipbutikker i Oslo og Stockholm. Soho-butikken får adresse 67 Greene Street, og åpner dørene fredag 6. desember. Den vil føre hele Norrønas sortiment av teknisk yttertøy inkludert plagg for fjellklatring, fotturer og slalåm.

Satser på USA

Til Melk & Honning forteller Gaute Fonkalsrud ,salgsdirektør i Norrøna, at de i flere år har jobbet med nøkkelmarkeder i Europa og Nord-Amerika. Målsetningen har vært å bygge langsiktige og forutsigbare partnerskap med gode forhandlere.

– Denne selektive distribusjonsstrategien har ført til at det kanskje har tatt noe lenger tid i forhold til å skape vekst på kort sikt. Men på lang sikt har det vist seg å være riktig for oss.

Det ser vi også på salgsutviklingen hvor vi har hatt tosifret prosentuell vekst hvert eneste år hvor de siste tre årene har vært eksepsjonelle.

– Vårt salg gjennom forhandlerleddet og e-handel står idag for mer eller mindre halvparten av selskapets omsetning. 

Den største veksten er i Norrønas definerte nøkkelmarkeder i Sverige, Tyskland, Frankrike, Sveits og USA, forteller Fonkalsrud.

– Det er ekstra gledelig å se at vi nå begynner å få et solid fotfeste også utenfor de åpenbare destinasjonene i alpene. Det er ikke mange år siden den største andelen av salget i utlandet kom fra steder som St.Anton, Chamonix og Zermatt. Der er vi fortsatt sterke. Men ekstra hyggelig er det likevel å se Norrøna-produkter på folk også i de europeiske storbyene som Paris, London og München.

Les også
Hatefulle ytringer, diskriminering og alkoholfokus: Dette er vinneren av Gullbarbie 2025

Ti år etter Oslo-butikken

Det er USA som per i dag isolert sett er det norske sports- og livsstilsmerkets største satsningsområde.

– Starten på vår eksportreise der begynte i 2008. Siden 2018 har vi jobbet med etablering av en egen organisasjon som dels skal drifte Norrønas butikker samt forsterke forhandlernettverket ytterligere.

– Vi åpnet den første Norrøna-butikken i Boulder, Colorado på vårparten i 2019 og denne uka i desember slår vi opp dørene til vårt nye flaggskip, sier Fonkalsrud.

– Norrøna Flagship Store New York åpner mer eller mindre på dagen ti år etter den første Norrøna-butikken så dagens lys i Oslo. Dette er definitivt en milepæl for oss.

Norrøna er et familieeid og familiedrevet selskap i fire generasjoner. Sports- og livsstilsmerket har base i Oslo, og ble grunnlagt i 1929 av Jørgen Jørgensen.

Se bildene fra Norrønas New York-flaggskip her:

Norrønas flaggskipbutikk i New York
Norrønas flaggskipbutikk i New York
Norrønas flaggskipbutikk i New York

Les også: Disse Oslo-butikkene mener Hypebeast du bør besøke

Siste saker

Mest lest nå
Les mer