Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Det norske motemerket åpner flaggskipbutikk i USA

– Vi prøver ikke å late som om vi kommer fra Paris eller Milano, men fronter veldig hvor vi er fra.

Det er ingen tvil om at norsk mote er i vinden – også internasjonalt. Stadig flere norske designere og merker satser i utlandet – mange med stor suksess. Også internasjonal motepresse rapporterer fra både det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, samt publiserer features på norske motepersonligheter, artister, modeller og designere.

Nå åpner det norske motemerket We Norwegians med grunnlegger og designer Tove Grane i spissen flaggskipbutikk i USA. Det bare et knapt halvår etter at hun åpnet butikk i Oslo.

– USA har stort potensiale for oss

Den 200 kvadratmeter store butikken i Main Street i Park City i Utah, USA viser såkalt Scandinavian Lifestyle, og tilbyr både klær og interiør fra skandinaviske designere i tillegg til eget merke. Lokalet vil også fungere som merkets amerikanske hovedkvarter der administrasjon av salget av merkevaren hos de øvrige 60 forhandlerne i USA samt netthandel vil foregå.

Tove Grane er grunnlegger og designer i We Norwegians.

– Da vi lanserte merkevaren i USA februar 2015, var det først og fremst i ski-resort-byene vi fikk tyngst fotfeste, naturlig nok. Sportsbutikkene her er eksklusive og har veldig gode tekstilkunnskaper. De forstod med en gang konseptet vårt med merino, og alt vi fortalte om microns og yarn counts, forteller Grane til Melk & Honning på mail fra USA der hun er for å åpne butikken. 

– Det er en veldig hyggelig, liten by, og prismessig ikke like dyr som Aspen og Vale, forteller hun.

Det amerikanske markedet er viktig for det norske motemerket. De har mesteparten av kundebasen sin i nettopp USA. En egen butikk stod ikke på planen med det første, men da Granes amerikanske agent la frem forslaget ble det en realitet.

Les også
Disse trendene legger vi igjen i 2024

–Park City var et bra alternativ for oss ettersom det er mye aktivitet her på vinteren i skisesongen, men også besøkende resten av året. Det er et kjøpesterkt publikum her og Sundance Filmfestival gjør byen til et trekkplaster, forteller Grane. 

– Vi ser at USA har et stort potensiale for oss, så vi kommer til å satse mer også på nettsalg med et eget lager og kontor her i Park City.

Norge og scandi style i vinden

Grane mener nordmenn og amerikanere ikke er så ulike når det kommer til den praktiske livsstilen og forkjærlighet for sportswear.

– Vi er praktiske og liker klær som er funksjonelle og komfortable. Norge har ganske god kred når det kommer til plagg for vær og vind, så det er et godt grunnlag for at vårt konsept er autentisk og ærlig. Vi prøver ikke å late som om vi kommer fra Paris eller Milano, men fronter veldig hvor vi er fra og viser det tydelig gjennom plaggene, butikkene og markedsmaterialet vårt, sier Grane, og legger til;

– Norge og scandi style er i vinden som aldri før, både når det kommer til interiør og mote. Det at vi er såpass like når det kommer til livsstil, gjør at vi har større mulighet til å vokse i et ganske smalt marked. Norge er ikke så stort, så vi når fort taket når det kommer til kundebase.

Den nye butikken i Park City i Utah, USA.

– Fortsatt marked for retail

Med den nye butikken i Park City har We Norwegians totalt tre butikker, de to andre på Voss og i Oslo.

Les også
Comebacket vi ikke så komme

– På Voss er lokalet ganske lite, og vi har stort sett egne varer. I Oslo har vi større boltreplass og mulighet til å ta inn litt flere merkevarer samtidig som vi rendyrker konseptet vårt visuelt. I Park City har vi satset på å gjøre konseptet mer scandinavian lifestyle med interiør i tillegg til klær. Vi så at det ikke var andre butikker her som hadde klassisk, skandinavisk designinteriør, som er ganske vanlig hjemme i Norge. Byen har mange leiligheter og hus som er «second homes», så det er stort marked for møbler og interiør.

Det er ganske modig å åpne en fysisk butikk i disse dager?

– Vi tror at det fortsatt vil være marked for tradisjonell retail. Men man må tilby en handleopplevelse som gir kundene noe mer enn et kjøp av et plagg. I tillegg har vi selvsagt tenkt å satse mer på netthandel. Vi kommer til å bruke de fysiske butikkene som base for nettbutikken. Vi ser at de som først begynner å bruke plaggene våre, kommer tilbake for å kjøpe mer. Det tar lang tid, men vi bygger sakte, men sikkert en veldig lojal kundebase.

Alle bilder via We Norwegians.

Les også: Her er tallene for de norske motebedriftene

Siste saker

Mest lest nå
Les mer