Omsatte for 1,5 millioner. Nå gjentar de suksessen.
I sommer slo motedesignere fra Bergen og området rundt seg sammen om bransjeinitiativet Bær norsk for å sette lokal, norsk mote på kartet. Med pop-up-butikk i vestlandshovedstaden omsatte de for 1,5 millioner på seks uker. Nå gjentar de suksessen for å redde julehandelen.
På over 200 kvadratmeter med røde og rosa messetepper, store installasjoner og dugnadsånd åpnes Bær norsk Bergen igjen fra nå og frem til jul.
Også denne gangen på det norske motemerket Oleanas fabrikk på Ytre Arna utenfor Bergen.
Målet er å gi bergenserne en opplevelse og en julehandel preget av kvalitet, holdbarhet og en god atmosfære i koronavennlige omgivelser, forteller Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub til Melk & Honning.
Den norske moteklyngen står bak bransjeinitiativet for å engasjere folk i å velge norsk mote og støtte norske motedesignere.
– Ikke bare er det en fantastisk opplevelse, men i år er definitivt året for å gjennomføre julehandelen lokalt, og her kan du finne noe for en hver smak. Også er det verdt et besøk til fabrikken til Oleana, da det blir en herlig opplevelse med fantastisk utsikt utover Sørfjorden, sier Saunes.

Les også: Norske motebutikkers julebønn: – Kjøp lokalt
Rammet av korona
– Den pågående koronakrisen er til å ta og føle på for en familiebedrift som oss. Men den gjør at vi utforsker nye samarbeid og muligheter. Sammen med sterke merkevarer som Colonialen, BRGN, Fitjar, Kaibosh, Blafre med flere har vi transformert fabrikken vår til en arena for vestlandsk holdbarhet og entusiasme, sier Gerda Sørhus Fuglerud eier og daglig leder i Oleana
Den norske familiebedriften fikk for alvor kjenne koronakrisen på kroppen. De ble selv smittet, og måtte permittere 65 prosent av sine ansatte. Da Melk & Honning snakket med dem i forkant av høstens Oslo Runway kunne de fortelle om tøffe tak og en usikker fremtid.
– Høsten har båret preg av mye svingninger. September og oktober var ganske bra, men med nye innstramninger merker vi det også på salget – spesielt i en del eksportmarkeder, forteller Steffen Fuglerud til Melk nå.

Viktig for norsk mote
Han tror Bær norsk-initiativet er viktig for lokale produsenter og merkevarer.
– Pop-upen i sommer reddet oss ikke alene, men den var med på å gjøre sommere mye bedre enn den kunne blitt.
Nå står de igjen klare for å åpne fabrikken for å sette fokus på lokal, norsk mote.
– Vi ønsker å lage en møteplass som kan treffe mange, hvor en kan få fine opplevelser og være med å støtte lokale merker. Fabrikken er spennende i seg selv. Den ligger helt nede ved sjøen i fine lokaler, og har stått her siden 1846. Produksjonslokalene er åpne for alle besøkende og man gå å rundt å se en levende produksjon. Vi har café i bygget, denne julen med hjelp fra Colonialen. I tillegg har vi god plass til mange besøkende, parkeringsplasser og det er lett å følge smittevernreglene.
– Hva vil dere si til kundene som nå står foran julehandelen?
– Kjøp skikkelige saker! Enten det er produkter eller tjenester. Og kjøp det av noen du vil skal være her i fremtiden.
Saunes i Norwegian Fashion Hub mener det er svært viktig å støtte lokalt næringsliv nå. Hun mener pop-upen i sommer var en suksess.
– Basert på det vi kan se av lesertall, besøk på siden, henvendelser, artikler og SoMe-engasjement som Bær Norsk skapte, opplever vi at det definitivt er mange som har fått med seg konseptet og heiet det frem. Og med det fått med seg mer av norske merkevarer.
Pop-upen åpner denne uken, og er åpen alle dager i hele desember frem til 23.12.

Les også: Svært gode nyheter for norsk mote