Norske motebutikker håper kundene nå vil gjøre julehandelen lokalt

Norske motebutikker håper kundene vil gjøre julehandelen lokalt. Her fra Ensemble på Grünerløkka i Oslo. Foto: privat

Norske motebutikker håper og tror de strenge tiltakene skal redde julehandelen

Fra Trondheim til Fredrikstad – slik påvirkes norske motebutikker av de nye, strenge koronareglene.

Så sent som i forrige uke skrev Melk & Honning om krisen i sentrumshandelen i Oslo. Nå er det kommet nye, strenge koronaregler for store deler av landet, og folk oppfordres til å holde seg mest mulig hjemme de neste ukene for å slå ned smitten.

Hvordan vil det påvirke norske motebutikker i det langstrakte land? Melk har spurt fire frittstående aktører om fremtiden.

Ensemble i Oslo: – Tror og håper at den tøffeste tiden er bak oss

Da koronakrisen kom i mars var Ensemble på Grünerløkka i Oslo blant de som ble hardt rammet. En investering i større lokaler bare måneder tidligere gjorde at budsjettene ble satt høyere for 2020.

– Da ble det veldig tøft da Covid-19 gjorde sitt inntog i mars, og vi hadde nedgang fra fjorårets omsetning. Dessverre måtte jeg permittere alle ansatte, sto selv i butikken og kuttet kostnader der det gikk, sier innehaver Marte Økelsrud til Melk & Honning.

Hun forteller at det var faste kunder i nabolaget og nettbutikken som gjorde at den norske motebutikken klarte å holde se flytende.

– Jeg har nå innsett at det var på langt nær en dårlig investering å utvide, da vi nå kan tilby god plass og muligheter for vask av hender i butikken,

Økelsrud forteller at omsetningen har vært noe lavere i butikk i år enn i fjor, og at de ikke har nådd budsjettene og målene satt for 2020.

– Vi tror og håper at den tøffeste tiden er bak oss, og at vi kan se fremover.

– Med nye, strenge koronatiltak i Oslo – hva tenker du om ukene som kommer? 

– Vi er forberedt på at omsetningen i fysisk butikk vil gå ned litt igjen, men håper og tror at folk fortsetter å komme innom oss og at nettbutikken også vil bli benyttet. Jeg har inntrykk av at mange verdsetter de små unike nisjebutikkene, og ønsker å støtte de i denne tiden.

Norske motebutikker koronarammes, men Ensemble-teamet er ved godt mot. Foto: privat

Økelsrud synes det er vanskelig å spå om julehandelen, men tror flere er i gang med julegavene. Det mener hun er «veldig positivt» og et tegn på at julen betyr ekstra mye dette året.

– Vi har tilrettelagt for netthandel, og tilbyr flere leveringsalternativer. Vi oppfordrer til å starte å handle julegaver allerede nå, og er imøtekommende og tilpasser oss med utvidet bytterett på julegaver frem til 8. januar. Ved å ikke utsette julegavehandelen til siste uken i desember, slipper vi køer og kaos den siste tiden inn mot jul. På denne måten håper jeg at kunder kan føle seg tryggere og kose seg med julehandelen hos oss.

Hun er avventende i forhold til hvordan koronakrisen kan komme til å påvirke omsetning og resultat for 2020.

– Desember er en viktig måned for butikkene, og er avgjørende for mange. Samtidig er jo dette den tiden det er aller hyggeligst å jobbe i butikk. Med stadig nye tiltak og regler er det veldig vanskelig å spekulere i hvordan dette blir i år. Vi velger å være håpefulle og vil gjøre alt vi kan for å tilrettelegge for en fin førjulstid, sier hun.

– Vi har utrolig mange fine kunder og det er vi veldig takknemlige for. Det er dere som inspirerer og motiverer oss i hverdagen. Dette året har dere varmet hjertene våre med hyggelige ord, gode samtaler og blide fjes. Takk for at dere holder liv i nisjebutikkene, gründerne og lokalmiljøet. 

Bogart Cosmo i Trondheim: – En skikkelig berg- og-dalbane du helst vil av

– Vi ble hardt rammet under lockdown i mars. Vi hadde et omsetningstap på litt over 50 prosent sammenlignet med i fjor, sier Cecilie Klein Reinertsen, daglig leder hos Bogart Cosmo til Melk.

De er én av mange norske motebutikker som måtte permittere ansatte og stramme inn åpningstidene da koronakrisen traff første gang i vår.

– Trondheim var helt folketom, det var som en spøkelsesby.

Reinertsen forteller at omsetningen har vært veldig variabel i år, med «en skikkelig nedtur i mars og april», tilnærmet likt fjoråret i mai og juni, for så å ha «all time high» i juli.

– I august fikk vi en liten knekk på slutten av måneden, for så å få en god september. Oktober så bra ut, men med nye restriksjoner i stoppet handelen opp igjen, og vi gikk under fjoråret på måneden. Totalt utgang oktober lå vi circa 12-15 prosent bak.

Norske motebutikker håper kundene nå vil gjøre julehandelen lokalt
Daglig leder Cecilie Klein Reinertsen i Bogart.Cosmo i Trondheim mener det har vært en berg- og dalbane. Foto: Frida Nikoline Rishaug

– Det er en skikkelig berg- og dalbane som du helst vil av, men bare må stå i. Med de nye tiltakene har november så langt dessverre vært roligere. Folk er mer restriktive og beveger seg mindre ute i samfunnet.

Reinertsen forteller at november er en viktig måned for butikken. Da skal kundene ha nye antrekk til julebord, konserter og andre festligheter.

– Nå er dessverre de fleste arrangementer avlyst.

– Vi tror fortsatt på en god julehandel og krysser fingrene for den! Vi håper og tror at vi med de strenge tiltakene skal redde julen.

– Hvordan vil dette totalt påvirke omsetning og resultat for 2020?

– Det er på slutten av året pengene på bunnlinjen skal inn. Vi har de siste årene vært relativt gode på lagerstyring, så vi har heldigvis ikke bygd så altfor stort varelager gjennom året til tross for sviktende handel.

– Da koronaen rammet Europa i mars hadde vi akkurat avsluttet innkjøpene for høst/vinter 20. Alle varer ut året var bestilt uten mulighet for kansellering. Hvis restriksjonene letter og folk føler seg trygge, kommer handelen i gang igjen. Da kommer vi forhåpentligvis ut i pluss ved slutten av året. Men vi trenger julehandelen, sier hun.

– Husk å støtte ditt lokale næringsliv med å handle lokalt. Skal du handle på nett, legg handelen til nettbutikker som er basert i Norge. Og da helst nettbutikker med fysiske butikker slik at du er med å bidra til at butikkene er her også etter at pandemien er over, og livet normaliseres igjen.

Fresh Pepper i Bergen: – Drastisk nedgang

– Under den første koronabølgen i mars så vi oss nødt til å stenge butikken. Vi tapte en del av omsetningen vår på grunn av dette tiltaket. Men sikkerheten til våre kunder og ansatte kommer alltid først, sier Tonje Waage, butikksjef og innkjøper hos Fresh Pepper i Bergen til Melk & Honning.

– Vi har heldigvis en nettbutikk som har blitt flittig brukt av våre faste, men også nye kunder. Det hjalp oss å holde det gående gjennom tunge måneder.

Hun forteller at de tidligere har vært avhengig av cruiseturistene som besøker Bergen i sommermånedene. Derfor var de svært spente da de skulle åpne butikken igjen i sommer etter lockdown.

– Heldigvis var det en økning av norske turister som valgte å feriere i Bergen. Det gjorde at vi fikk en veldig fin juli måned der vi fikk tatt igjen tapt omsetning. Vi opplevde en mer «normal» hverdag med økende besøkstall i butikken. 

Tonje Waage, butikksjef og innkjøper hos Fresh Pepper i Bergen. Foto: privat

Med økende smittetall også i Bergen i høst kom nye, strenge koronatiltak som fører til at mange nå har hjemmekontor og studentene i byen hjemmeundervisning.

– Dette bidro til svært negative besøkstall, da færre mennesker oppholdt seg eller dro til sentrum for å handle.

– September er vanligvis en av de månedene med minst omsetning i løpet av året. Med tiltak i tillegg ble det en måned med drastisk nedgang. Det har vært en tøff periode som har påvirket oss kraftig. Vi har virkelig fått føle på konsekvensene av de ulike tiltakene. 

– Hvordan vil dette totalt påvirke omsetning og resultat for 2020? 

– Jeg er spent på ukene fremover, da det er tydelig at bergenserne følger smitteverntiltakene og holder seg hjemme. Vi har allerede merket en nedgang i omsetning, og aktiviteten i gaten utenfor butikken har sunket betraktelig. Jeg tror vi står overfor en utfordrende tid. Men jeg håper at nettbutikken og tiltakene vi har iverksatt i butikk kan bidra til at kundene våre føler seg trygge når de handler hos oss, sier Waage.

– Jeg tror også julehandelen kan bli påvirket av koronasituasjonen. Selv mangler vi en del varer og nyheter på grunn av forsinkelser og kanselleringer, som gjør at vi har et begrenset utvalg å tilby kundene våre. Det har vært, og er, ett svært krevende år. Men vi er utrolig takknemlig for gode og lojale kunder som bidrar til at vi kan komme oss gjennom krisen.

– Vi vil oppfordre nordmenn til å handle julegavene sine hos de små og mellomstore aktørene i Norge, som tilbyr et unikt utvalg og har spennende konsepter. Med det kan disse butikkene ha muligheten til å fortsette å tilby unike opplevelser i framtiden. Bruk munnbind, hold avstand, vask hendene og støtt lokale aktører!   

Det er stille også hos norske motebutikker i Bergen for tiden med nye, strenge koronaregler. Foto: privat

Støy i Fredrikstad: – Tvunget til å tenke nytt

– Vi ble rammet hardt som resten av landet, og vi merket det som alle andre. Det var en uviss situasjon som viste hvor sårbare og utsatte vi er. Erfaringen av dette tok vi med oss videre i månedene som kom, sier Karianne Ødmann, daglig leder i Støy i Fredrikstad til Melk & Honning.

Butikken holdt stengt i to og en halv uke, samtidig med et tomt senter.

– Dette skjedde i starten av en ny sesong, så dette har vært veldig tøft og vanskelig. Det positive er at både våre fantastiske kunder og leverandører har støttet oss. De har vært bevisste på å handle lokalt og har ønsket å støtte en nisjebutikk som oss.

Ødmann forteller at det har vært en god sommer, og Oslo-kundene som ferierer i Fredrikstad har vært bevisste på å handle i sin faste butikk.

– Den tøffe tiden har tvunget oss til å tenke nytt. Så vi har hatt fullt fokus på nettbutikken vår, og jobbet mye med Instagram-profilen for kundene 24/7. Vi tilbyr også en trygg og hyggelig handel i vår fysiske butikk, hvor vi hele tiden følger FHIs anbefalinger slik at kundene og ansatte er godt ivaretatt.

Hvordan vil korona og restriksjonene påvirke julehandelen hos norske motebutikker?
Karianne Ødmann og teamet hos Støy i Fredrikstad håper kundene vil prioritere å handle hos norske motebutikker denne julen. Foto: privat

Hun mener koronakrisen er «en gyllen mulighet» til å tenke nytt rundt det digitale slik som eksempelvis sosiale medier og nettbutikk. Til tross for at de nye restriksjonene vil påvirke både omsetning og resultat for 2020, mener hun at de har klart å snu det hele i en positiv retning.

– Vi går inn i de viktigste månedene i året nå, så dette blir spennende. Vi tror og håper at kundene våre fortsetter å støtte de lokale butikkene, og vi har oppfordret til å starte med julehandelen tidligere i år. Vi sender varer over hele landet fraktfritt og kan skrive kort og pakke inn varer for kundene som ønsker å bestille på nett.

– Kundene kan også legge inn julegaveønsker online og sende til sine venner og familie. Vi tilbyr en trygg og hyggelig handel, og holder åpent med antibac og gode hygienerutiner, pluss masse godt humør.

Hun håper kundene nå vil støtte norske motebutikker:

– Støtt de lokalene butikkene rundt deg i denne tøffe tiden, slik at vi også er her når vi går bedre tider i møte.

Les også: Norske nettbutikker – her kan du shoppe norsk på nett