Nå koronaåpner norske motebutikker

Foto @F5_concept_store

Nå koronaåpner norske motebutikker

Men er det mulig å ivareta smitteverntiltakene?

12. mars stengte så godt som hele Norge ned i kampen mot koronaviruset. Mens blant annet frisør- og skjønnhetssalonger fikk pålegg om å stenge, valgte flere motebutikker å gjøre det samme enten helt eller delvis.

Nå begynner landet så smått å kunne åpne opp igjen, og flere butikker, kleskjeder og luksusbutikker åpner forsiktig dørene – med strenge smitteverntiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gjett hvor mye denne butikken omsatte for på sin første korona-åpne dag

– Et viktig steg

Voice-gruppen med kleskjedene Match, Vic og Boys of Europe er blant aktørene som nå gjenåpner alle sine butikker.

– Voice Norge stengte butikkene 21. mars av særlig hensyn til generell smittefare og store utfordringer med bemanning som følge av stort sykefravær og ansatte som var satt i karantene. I tillegg hadde mange av våre butikker ikke lenger kunder og derav ingen omsetning, sier Johnny Ottesen, administrerende direktør i Voice Norge AS til Melk & Honning.

– Det er gledelig å se at de dramatiske tiltak mot smittespredning regjeringen iverksatte 12. mars har fungert, og at vi i Norge nå har fått koronaepidemien under kontroll. Voice Norge er forberedt på at vi som samfunn må leve med koronaepidemien i lang tid fremover, hvor reisen tilbake til en ny «normalsituasjon» vil være preget av fortsatt smitte i den norske befolkningen. Vi forventer vedvarende, men forhåpentligvis gradvis mindre inngripende, tiltak fra regjeringen for å holde kontroll på situasjonen.

Han forteller at de på dette grunnlaget har besluttet å gjenåpne alle butikkene i Match, Vic og Boys of Europe. Og det allerede fra og med 15. april.

– Dette er et viktig steg for Voice Norge på vår reise mot en ny «normalsituasjon» for selskapet.

Johnny Ottesen. Foto: Voice Norge

Les også: Superstjernens koronahjelp floppet – nå slepes hun på nettet

Dramatisk fall i omsetning

Ottesen i Voice Norge forteller at de vil legge svært stor vekt på smittevern og forebyggende arbeid i forbindelse med gjenåpning av selskapets butikker. Blant annet når det gjelder informasjon om smittevern.

– Det er utviklet plakater og annet materiell til alle våre butikker for å informere våre kunder om gode vaner for å unngå smitte, og eget informasjonsmateriell for våre ansatte. Det gjennomføres særskilte tiltak for renhold og desinfisering. Kunder oppfordres også til å betale med kort. Andre tiltak vurderes fortløpende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvordan har pandemien påvirket driften deres så langt?

– COVID-19 har vært svært alvorlig for det norske samfunnet og norsk næringslivet, og konsekvensene er store. Voice Norge har ikke vært et unntak i denne sammenheng. Selskapet har opplevd et dramatisk fall i omsetning siden 12. mars, og i dag er 1425 av 1500 ansatte permitterte.

– Hvordan har salgene i nettbutikkene deres vært mens dere har holdt de fysiske butikkene stengt?

– Salget i våre nettbutikker har økt, særlig de siste to ukene hvor vi har lansert hjemlevering i våre nettbutikker. Dette kompenserer derimot i liten grad for bortfall av omsetning fra våre 250 butikker.

Les også: Her lager luksusmotehuset smittevernutstyr

– Noe vi må leve med resten av 2020

Andre motebutikker som har valgt å åpne igjen eller utvide de reduserte åpningstidene er blant andre Ensemble på Grünerløkka, Holzweiler og Den Dama på Frogner i Oslo.

Liv Hilde Lorentzen. Foto: Privat

– Vi stengte butikken 16. mars uken etter lockdown i Norge. Da ble det brått helt stille i gatene og stemningen rundt det ukjente viruset var så skummel at vi kjente sterkt på å delta i den globale dugnaden om å få stoppet dette så raskt og effektivt som overhodet mulig, sier Liv Hilde Lorentzen, daglig leder og innehaver av Den Dama til Melk & Honning.

– Etter fire uker og endel research med helsearbeidere og tett oppfølging av nyhetsbildet, følte vi at tiden var inne for å åpne dørene igjen. Helsesektoren har nå fått tid til å forberede seg. Siden dette sannsynligvis vil være noe vi må leve med resten av 2020, så må vi finne en måte å fungere på i pandemien.

– Hvordan skal dere opprettholde smitteverntiltakene i butikken?

– Vi har spesialbestilt fem liter med desinfiserende håndvask og overflatevask til disk, terminal og lignende og har kun fem kunder i butikken samtidig. I tillegg tilbyr vi håndsydde munnbind uten fortjeneste til de som ønsker det.

Erstattet tapt omsetning på nettet

Lorentzen i Den Dama forteller at butikken har mistet en måneds omsetning etter å ha holdt stengt i fire uker.

– Det kjenner man jo på. Spesielt siden dette er en tid på året hvor alle vårvarene skal betales. Og butikken er full av fine nyheter. Det er både en økonomisk utfordring og en mental utfordring å forholde seg til stengt dør i så lang tid, sier hun og fortsetter;

– Vi har derimot måttet tenke nytt og kreativt og har brukt sosiale medier flittig. Nytenkning er alltid gøy. I sånne situasjoner er det fint å ha en positiv innstilling til å finne gode løsninger. Det synes jeg vi har lykkes med.

– Hvordan har salget i nettbutikken vært mens dere har holdt stengt?

– Siden vi allerede hadde jobbet med ny nettbutikk i lang tid som skulle lanseres ganske snart, så vi nå muligheten til å få fart på dette og kastet oss rundt. På tre dager var vi klare til digital lanseringsfest og det ble en kjempesuksess.

– Vi har erstattet mye av den tapte omsetningen på nettet heldigvis. Og dette håper og tror jeg vil fortsette selv om butikken er åpnet igjen. Vi har en lidenskap for god kundeservice og personlig oppfølging på gulvet i butikken, men jammen er det gøy med nettbutikk også!

Åpner så snart det er hensiktsmessig

Multibrand-butikken F5 i Oslo er drevet av brødrene Alexander, Benjamin og Emil Marthinsen. I mars bønnfalte de norske butikker om å holde koronastengt. Selv stengte de dørene allerede 16. mars.

– Vi ønsker å gjenåpne F5 så snart det er mulig og hensiktsmessig. Markedet må være tilbake på et nivå der vi kan ha en økonomisk bærekraftig drift, og vi må være trygge nok på at vi kan ivareta sikkerheten og helsen til ansatte og kunder, sier Alexander Marthinsen til Melk & Honning.

Alexander Marthinsen. Foto: Torjus Berglid

Han forteller at de følger situasjonen tett, men at det per i dag ikke foreligger noen planlagt dato for gjenåpning av butikken.

– Hva tenker dere butikker bør gjøre for å kunne opprettholde smittevernstiltakene?

– Dette er noe av det vi ser på nå, samtidig som vi jobber videre med hvordan vi kan sikre bedriften økonomisk og rigge den for en forsvarlig drift på alle plan i en helt ny hverdag. Vi sitter ikke med fasiten, men vi vil forholde oss til råd og retningslinjer fra myndighetene, og bruke sunn fornuft.

– Ekstraordinære hygienetiltak, reduserte åpningstider og tilrettelegging for økt avstand mellom kunder vil være aktuelle tiltak.

Egen vaskestasjon

Marte Økelsrud i Ensemble forteller til Melk & Honning at ved å følge alle retningslinjer har det vært mulig å holde butikken åpen hele veien.

– Kundene våre har vært støttende og ønsket at vi skulle være åpen. Det har vært avgjørende for oss denne perioden for å holde hjulene i gang og betale løpende kostnader. Det at vi har holdt åpent har også bidratt til at vi har kunnet betale leverandører som også er i en vanskelig periode nå.

– Det har kommet mange forslag fra myndighetene fra uke til uke, men det er likevel takket være kundene våre at vi har overlevd så langt.

Hun forteller at det hovedsakelig er henne som står i butikken, ettersom de ikke har mulighet til å lønne ansatte. Dette gjør de med fortsatt reduserte åpningstider.

– Hvordan holder du Ensemble åpen i tråd med smittevernstiltakene?

– Vi er nøye med desinfisering av alle berøringsflater og generell rengjøring av butikken. Vi har en egen «vaskestasjon» der både kunder og ansatte kan vaske hender og desinfisere seg med håndsprit. Vi er også nøye med at alle må ha god avstand til hverandre i butikken.

– Våre kunder oppfordres også til å besøke oss i vår nettbutikk i denne perioden, og vi har utvidet fraktalternativene for å dekke flere behov.

Les også: Slik koronapåvirkes de norske motebutikkene