Reese Whiterspoon og hennes motemerke Draper James får kritikk etter å ha lovet koronahjelp til amerikanske lærere

Foto: Gregg DeGuire/FilmMagic)

Superstjernens koronahjelp floppet – nå slepes hun på nettet

Skulle gi bort 250 kjoler til 3 millioner lærere.

Også motebransjen strekker ut en hjelpende hånd i disse krisetider, og aktører over hele verden har donert store summer i kampen mot koronaviruset. Mange bidrar også med å produsere og distribuere smittevernutstyr.

Det ville Reese Witherspoon og hennes motemerke Draper James også gjøre, og i midten av mars, da amerikanske skoler og arbeidsplasser stenger ned, kommer ideen om å gi bort kjoler til amerikanske lærere skriver New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I starten av april annonserer Draper James det på sin Instagram-konto:

«Kjære lærere: Vi vil få takke dere. Vi ser at dere jobber hardere enn noensinne for å utdanne våre barn. For å vise vår takknemlighet, vil vi i Draper James få gi dere en gratis kjole».

Lærere oppfordres til å søke via et skjema med en deadline. Vinnerne vil bli annonsert på et gitt tidspunkt, og det presiseres at giveawayen varer så lenge lageret rekker

Det var bare det at det ikke varte særlig lenge.

Reese Witherspoon står bak motemerket Draper James. Foto: Instagram/@draperjames

Har bare 250 kjoler

Reese Witherspoon sitt generøse tilbudet får massiv medieoppmerksomhet, og nevnes i beste sendetid på amerikanske tv på NBCs Today-show og Good Morning America. Det går også viralt på nettet.

Problemet, skriver storavisa, er at Draper James er et ungt selskap med få ansatte – og få kjoler. 250 kjoler totalt i seks ulike styles. I USA er det mer enn 3 millioner offentlig ansatte lærere, de fleste av dem kvinner.

Big Little Lies-stjernens motemerke fikk inn nesten 1 million søknader. Det er syv ganger så mye som antall kjoler de solgte totalt i 2019.

Den rimeligste kjolen fra Draper James koster 78 dollar. Dersom alle 1 million søkere skulle fått sin kjole ville det blitt dyrt. Foto: Skjermdump fra Draper James’ nettside.

Da regnestykket ikke går opp, kontaktes alle som har søkt med beskjed om at det er en såkalt raffle og ikke en giveway som først kommunisert. Men skaden er allerede skjedd.

Samtidig begynner nettet å koke med beskyldninger om #Covidwashing, og eksperter mener det ligner et kynisk markedsføringsgrep mer enn noe annet. Skandalen er et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skuffede lærere

Så forsøker 44-åringens motemerke å sette plaster på såret ved å øke lagerbeholdningen og tromme sammen en ny giveaway.

Det sendes også ut en mail til alle som har søkt med informasjon om at merket vil donere et uspesifisert beløp til en veldedig organisasjon som gir lærere nødvendig utstyr til elever som har hjemmeundervisning. I mailen er også en slags unnskylding:

«Vi jobber aktivt med å utvide tilbudene våre, både internt og med eksterne retail-partnere som også ble inspirert av historiene deres og ønsker å være med på å hedre dere. Vi ber om deres tålmodighet mens vi forsøker å organisere dette».

– Det var en ganske dårlig unnskyldning, mener en barnehagelærer New York Times har snakket med.

– Det var Reese Witherspoon! Hun har alltid vært en av mine favorittskuespillere. Å få en kjole assosiert med henne i en tid da alle er så overveldet. Det var vel å håpe på for mye.

Les også: Her lager luksusmotehuset smittevernutstyr