Slo alle salgsrekorder.
En hel verden er i lockdown i kampen mot koronaviruset. Pandemien har påvirket nærmest alle bransjer og bedrifter, små som store. Her hjemme har flere butikker måttet stenge dørene. Det samme gjelder både skjønnhetssalongene og også luksusbutikkene.
Nå begynner Kina imidlertid å se et lys i enden av tunnelen.
Hermès sin flaggskipsbutikk i Kina skal ha fått inn rundt 2,7 millioner dollar på sin første åpningsdag etter koronautbruddet, forrige lørdag. Det tilsvarer rundt 28 millioner norske kroner.
Butikken til det franske luksusmerket ligger i Guangzhou-provinsen, et av de rikeste områdene i Kina. Her skal sultne kunder ha shoppet sjeldne vesker, deriblant den diamantbelagte vesken Himalayan Birkin Bag, sko, skinnvarer, serviser og møbler, ifølge WWD.
Omsetningen skal være tidenes høyeste for en enkeltstående butikk i Kina.
Hermès har foreløpig ikke bekreftet tallene, men VIP-kunder dokumenterte luksusinvesteringene sine skamløst på kinesiske sosiale medier, slik som Weibo.
Les også: Her lager luksusmotehuset smittevernutstyr

Feilslåtte luksusspådommer?
Flere har spurt seg hvordan koronaviruset vil påvirke måten forbrukere shopper på i fremtiden. Ikke minst hva som vil skje med luksusmarkedet.
Business of Fashion har tidligere i år spådd en endret forbrukeratferd som følge av pandemien med store mørketall.
«De neste seks månedene kan bli mer ødeleggende for luksusmarkedet enn tidligere nedgangstider, med flere aktører som sliter – for det meste multibrand-butikker med gjeld og frittstående merker med lav likviditet – som ikke vil holde ut til slutten», skriver bransjenettstedet og viser til det amerikanske konsulentfirmaet McKinsey & Company som mener at den globale luksusindustrien vil trekke seg sammen med 35 til 39 prosent i år, sammenlignet med i fjor.
Les også: Luksusbransjen fortsetter å vokse tross dommedagsprofetier