Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Kanye Wests nyeste Twitter-rant kan koste ham merket Yeezy. Det mener eksperter. I en rekke tweets uttrykker artisten og designeren sin støtte til USAs president Donald Trump (og det er ikke først gang). Det har fått fansen til å rase, og media til å spekulere i om det er starten på slutten for Wests eget motemerke.
– Marius Borg Høiby har fått redaktørjobb – med prinsetittel. Mette-Marits eldste sønn presenteres som «Style editior» i det britiske luksusmagasinet «Tempus» – og ble inntil nylig også omtalt i magasinet som «Prince Marius Borg Hoiby» (han har ikke offisielt prinsetittel). Hittil har han skrevet én sak for magasinet – om luksus-elbiler.
– Er du også spent på samarbeidet mellom IKEA og Off-White-grunnlegger og nå også Louis Vuitton-designer Virgil Abloh? Mandag kl.11:30 norsk tid live streamer den svenske møbelgiganten via sin Instagram-konto @ikeatoday en talk med Abloh der du «får tilgang til prosessen, ideene og prototypene». Med andre ord en sneak peek på den kommende samarbeidskolleksjonen. Det skriver Vogue.
– Lørdag 19.mai er det igjen duket for prinsebryllup i London. Prins Harry og Meghan Markle gifter seg i Windsor rett utenfor den engelske hovedstaden. Men hvem er invitert – og hvem er ikke? Skal Spice Girls virkelig opptre? Og hvem får æren av å designe brudekjolen? Her er alt du trenger å vite om prinsebryllupet.
– Balenciaga er verdens mest ettertraktede merke. Med det dytter de Gucci ned på andreplass med Vetements på en tredje. Det er moteplattformen Lysts «Lyst Index QI» som ranker merkene basert på hvilke merker og konkrete produkter det søkes mest etter både på Lyst og på Google. Sist gang listen ble sluppet havnet Gucci, Yeezy og Balenciaga på henholdsvis første, andre og tredjeplass.
– Luksusgruppen Kering kan raportere om enda et sterkt kvartal med salgstall opp 37 prosent. Bare Gucci er alene opp 49 prosent, mens både Saint Laurent, Balenciaga og Alexander McQueen kan melde om tosifrede prosenttall. Det skriver Business of Fashion.
– Rihanna lanserer undertøyslinje. Ryktene om en ytterligere utvidelse av Fenty-universet har gått lenge, men nå er det altså bekreftet av superstjernen selv. Undertøyslinjen har fått navnet «Savage», og skal etter sigende «komme snart».
– Cos viser under Pitti Uomo – som det første fast-fashion-merket noensinne til å vise under den prestisjetunge motemessa. Det skjer allerede i juni i år.
– Etter ni år begraver nå Gucci og Guess stridsøksa. I 2009 gikk Gucci for første gang rettens vei for å få stoppet det de mente var både forfalskning, urettferdig konkurranse og brudd på varemerkeloven med henvisning til Guess’ logo- og «diamant»-mønster som de hevdet var en blåkopi av deres varemerke – den famøse G-en. Detaljen i avtalen er ikke kjent, men markerer altså slutten på den ni år lange tvisten de to imellom.
– Marc Jacobs er motedesigneren som på mange måter endret skjønnhetsbransjen med sitt skjønnhetsmerke ved å bryte med det tradisjonelle skjønnhetsidealet, viske ut kjønnsgrenser og sette fokus på mangfold. Nå kommer Marc Jacobs Beauty til Norge.