Gucci, Balenciaga eller Vetements – hvem havnet på toppen av lista?
En gang i halvåret publiserer moteplattformen Lyst en liste kalt «Lyst Index QI», der de tar for seg de merkene som flest for tiden sikler etter. Listen er basert på hvilke merker og hvilke konkrete produkter som blir søkt mest etter både på Lyst og på Google.
Sist gang listen ble sluppet havnet Gucci, Yeezy og Balenciaga på henholdsvis første, andre og tredjeplass.
Når listen for de siste seks månedene nå er sluppet er toppsjiktet noe endret. For Balenciaga har tatt over for Gucci på topp som aller mest ettertraktet, og dyttet sistnevnte ned på en andreplass.
Men kanskje mest overraskende, slik Business of Fashion også bekrefter, er Vetements plassering på tredjeplass.
Det baserer de blant annet på Highsnobietys sak fra mars i år der de skrev «Two years after they broke the Internet, it Looks like Nobody is buying Vetements». Streetwear-siden mener at ryktebørsen i motekretser vil ha det til at merket er helt på vei ut, og journalisten refererer til blant annet asiatiske innkjøpere som har mistet interessen.
Administrerende direktør for Vetements, Guram Gvasalia, har siden gått ut og sagt at artikkelen er «Fake News» i den forstand at «Vetements er på det beste økonomiske og kreative nivået det har vært så langt nå».
Business of Fashion viser til tall som sier at søkingen etter Vetements har økt med 30 % fra 2017 til 2018, noe som kan begrunnes med at mannen i gata endelig kan ha fått øynene opp for merket – selv om motegale mener det er «passé».
Balenciaga har i løpet av samme periode økt i antall søk med 103%.
På fjerde til tiende plass finner vi henholdsvis Off-White, Stone Island, Givenchy, Moncler, Dolce & Gabbana, Yeezy og Valentino.
Når det kommer til de mest populære produktene havnet disse på topp:

Bilde via Business of Fashion
Forrige gang listen ble sluppet var følgende produkter på topp:
Toppbilde: Balenciaga via nativefox.com