Gucci og Guess til enighet etter søksmål

BEGRAVER STRIDSØKSA: Gucci og Guess har kommet til enighet etter ni år. Foto via WWD.

Gucci og Guess begraver stridsøksa

Men hvem har egentlig rett på den famøse G-en?

Det har vært det store spørsmålet i ni år nå, helt siden Gucci gikk rettens vei for å stoppe Guess’ logo- og «diamant»-mønster som de hevdet var blåkopi av deres varemerke.

Nå skal de to imidlertid ha kommet til enighet. Det melder motenettstedet Business of Fashion.

I 2009 gikk Gucci for første gang til sak mot Guess i USA for det de hevdet var både forfalskning, urettferdig konkurranse og brudd på varemerkeloven – men henvisning til de sammenkoblede G-ene på Guess-skoene som Gucci mente var forvirrende for kundene og også forårsaket at de mistet fortjeneste. I 2012 fikk Gucci riktignok en oppreisning på 4,7 millioner dollar, men det var bare en dråpe i havet i forhold til de 221 millionene dollar de i utgangspunktet hadde krevd. Dermed gikk det italienske luksusmotehuset til søksmål mot Guess på samme grunnlag i både Italia, Frankrike, Australia og Kina. I både Milano og Paris trakk Guess det lengste strået, mens Kina var på Gucci sin side. Det samme var Australia.

Detaljene i avtalen er ikke kjent, men skal være «et viktig skritt for begge selskaper i å anerkjenne betydningen av å beskytte sine respektive eiendomsporteføljer og designkreativitet» heter det i en felles uttalelse. Med det avsluttes den ni år lange tvisten de to imellom.

Gucci og Guess har kommet til enighet etter ni år
Ser du forskjell? Til venstre sneaker fra Guess, til høyre fra Gucci.

Les også: Levi Strauss saksøker Kenzo