Men hvem har egentlig rett på den famøse G-en?
Det har vært det store spørsmålet i ni år nå, helt siden Gucci gikk rettens vei for å stoppe Guess’ logo- og «diamant»-mønster som de hevdet var blåkopi av deres varemerke.
Nå skal de to imidlertid ha kommet til enighet. Det melder motenettstedet Business of Fashion.
I 2009 gikk Gucci for første gang til sak mot Guess i USA for det de hevdet var både forfalskning, urettferdig konkurranse og brudd på varemerkeloven – men henvisning til de sammenkoblede G-ene på Guess-skoene som Gucci mente var forvirrende for kundene og også forårsaket at de mistet fortjeneste. I 2012 fikk Gucci riktignok en oppreisning på 4,7 millioner dollar, men det var bare en dråpe i havet i forhold til de 221 millionene dollar de i utgangspunktet hadde krevd. Dermed gikk det italienske luksusmotehuset til søksmål mot Guess på samme grunnlag i både Italia, Frankrike, Australia og Kina. I både Milano og Paris trakk Guess det lengste strået, mens Kina var på Gucci sin side. Det samme var Australia.
Detaljene i avtalen er ikke kjent, men skal være «et viktig skritt for begge selskaper i å anerkjenne betydningen av å beskytte sine respektive eiendomsporteføljer og designkreativitet» heter det i en felles uttalelse. Med det avsluttes den ni år lange tvisten de to imellom.

Ser du forskjell? Til venstre sneaker fra Guess, til høyre fra Gucci.
Les også: Levi Strauss saksøker Kenzo