gwen stefani på met-gallaen 2019. foto getty images

Luksusgruppe med strengere dyrevelferdsstandard

Vil følge EU-direktiver.

Den franske luksusgruppen Kering, som eier merker som Saint Laurent og Gucci, annonserte nylig at de vil skjerpe sin dyrevelferdsstandard globalt. Det inkluderer blant annet å støtte et forbud mot intensivoppdrett av dyr, skriver Business of Fashion.

Les også: Burde vi unngå all mote som inneholder dyreprodukter?

Kering sier at de vil forbedre leverandørenes behandling av dyr brukt til produkter som skinnvesker og kasjmirplagg. Til det vil de anvende seg av EUs krav til dyrevelferd, som anses å være blant verdens strengeste, globalt innen 2025.

For at leverandørene skal oppfylle disse kravene kreves det blant annet at dyrene har uhindret tilgang til rent vann og rom for å bevege seg fritt. Kering ønsker også ytterligere forbedringer som fritt beite og å sørge for at struts har nok plass til å løpe.

Sjef for bærekraftig innkjøp ved luksusgruppen, Marie-Claire Daveu, sier til Business of Fashion at en stor del av verden enda ikke har god nok kunnskap om at også dyr er levende vesener.

Kerings plan er ifølge Daveu avhengig av et tett samarbeid med kjøttindustrien ettersom mange av materialer som blir brukt i mote er biprodukter av oppdrett for mat.

«Forutsetningen for dette tiltaket vil være at vi kan spore materialene vi bruker hele veien tilbake til gården de kommer fra», sier Daveu.

Trend

Kerings avgjørelse kommer på et tidspunkt der forbrukernes øyne er rettet mot både luksusaktører og fast fashion-giganter med mote for fremtiden i fokus når det kommer til mennesker, dyr og miljø.

Det har fått flere til å ta avstand fra bruk av pels og eksotisk skinn, blant dem både motehus som Chanel, Gucci, Burberry og Coach, men også varehus, moteuker og hele byer når San Francisco, Los Angeles og kanskje også New York nå forbyr salg av pels .

Hovedbilde: Gwen Stefani i pelskåpe på årets Met-galla. Foto: Getty Images.

Les også: Rihanna og LVMH bekrefter luksusmerke