Kim Kardashian sitt shapewear-merke Skims er verdt milliarder

Nå er Kim Kardashian sitt shapewear-merke Skims verdt milliarder

Fra skandale til suksess.

Det ble ramaskrik da Kim Kardashian slapp nyheten om lanseringen av sitt nye shapewear-merke Kimono Shapewear sommeren 2019. Å bruke kimono som merkenavn falt ikke akkurat i god jord. Etter å ha forsøkt å svare på kritikken, uten hell, snudde hun om og endret navnet til Skims.

Merket, som skulle ta opp kampen om shapewear med mer tradisjonelle Spanx, fikk dermed ikke den beste starten med beskyldninger om kulturell appropriasjon. Men så ble Skims selvsagt en supersuksess.

På Instagram har merket i skrivende stund 2,6 millioner følgere.

Nå er Skims blitt en milliardbedrift.

Shapewear-merket er nå verdsatt til 1,6 milliarder dollar.

Det kan Kim Kardashian, som i fjor offisielt ble dollarmilliardær, takke Joshua Kushner for.

Kushner, som er gift med toppmodell Karlie Kloss og er broren til Joshua Kushner, svigersønnen til tidligere president Donald Trump, driver risikokapitalselskapet Thrive Capital. Nå har selskapet hentet inn svimlende 154 millioner dollar til Skims.

Det skal brukes til produktinnovasjon, samt å utvide selskapet med flere nye produktkategorier, fokusere på global vekst og til slutt åpne fysiske butikker, skriver Hypebeast.

Skims er verdt milliarder
Skims vet å spille på Kim Kardashian sin berømte kroppsfasong. Foto: Instagram/@kimkardashian

I høst skrev Kim Kardashian historie da hun frontet alle Grazias covere globalt, ikledd Skims.

I et intervju med magasinet snakker 40-åringen om grunnen til at hun lanserte merket sitt.

– Jeg hadde selv brukt shapewear i en årrekke, men det var alltid noe som føltes litt off. Dette gjaldt spesielt fargeutvalget. Jeg kunne ikke en gang finne en riktig tone som passet til min hudfarge, forklarer hun.

– Da tenkte jeg: «Wow, om ikke jeg kan finne riktig tone, tenk så mange kvinner der ute som sliter med å finne riktig match til sin hudfarge». Jeg oppdaget et hull i markedet, og sørget for å fylle det.

Les også
5 motenyheter du kan ha gått glipp av

Merket blir ofte hyllet for å ha mangfold i kampanjene sine og på sosiale medier.

– Det var ikke et spørsmål engang. Det var bare helt naturlig, og var grunnen til at jeg i det hele tatt startet merket. Jeg ville at vennene mine og alle kvinner der ute skal ha undertøy som er representativt, sier hun.

Les også: Trenger vi egentlig egne magasiner for tykke?