Å bruke Kimono som merkenavn falt ikke i god jord hos folk.
Kardashian Jenner-familien har spesielt de siste fem årene bygget seg opp til å bli en av verdens mektigste, i alle fall hva gjelder innflytelse. Hypen rundt de ulike merkene de har startet – enten det gjelder Kylie Cosmetics eller KKW Beauty – har vært voldsom og global. Førstnevnte ble nylig tidenes yngste selvgjorte dollar-milliardær.
Tidligere denne uken ble det kjent at Kim Kardashian skal forsøke å spille på det hun er aller mest kjent for; sine fyldige, velproporsjonerte former. 38-åringen tar nemlig opp kampen mot markedsledende Spanx, i dét hun lanserer hold-in-undertøy ved navn Kimono Shapewear.
Bruken av dette navnet – med sin selvfølgelige og utvilsomme link til det tradisjonelle japanske klesplagget – har dog ikke akkurat falt i god jord.
Ifølge mengder av internasjonale medier, blant dem Hypebeast, gikk flust av folk ut på Twitter og uttalte at dette er kulturell appropriasjon – og veldig lite kult av Kim.
Nice underwear, but as a Japanese woman who loves to wear our traditional dress,👘 kimono, I find the naming of your products baffling (since it has no resemblance to kimono), if not outright culturally offensive, especially if it’s merely a word play on your name. Pls reconsider
— Yuko Kato (@yukokato1701) 26. juni 2019
Wow, @KimKardashian.
— 🍤kasumi🦄✨ (@kasumihrkw) 26. juni 2019
Thanks for BUTCHERING Japanese culture!!! My culture is not your plaything.
You don’t have any respect for people who are not your family, do you?
In the 15 yrs developing this project, couldn’t you find a cultural advisor?#KimOhNo #culturalappropriation https://t.co/OsDYVZxPhx
Me wearing A #KIMONO with hakama for my graduation👘🎓🌸
— Emi🛰草野絵美 (@emikusano) 26. juni 2019
Very sad to hear @kimkardashian has trademarked “Kimono” for her new underwear line😭 #KimOhNo pic.twitter.com/ET5iVojTYa
Ifølge Complex ble det kommentert at dette var «nok et eksempel på hvordan Kardashian-familien profiterer på kulturer som ikke er deres egen».
Da det siden ble kjent at Kim hadde søkt om å få varemerkeregistrere kimono i USA, ble ikke saken noe bedre. Dette ville i så fall gi henne enerett til å bruke ordet i salgsøyemed. Det viste seg siden at det kun gjaldt ordet kimono i en helt spesiell, boblete font, som firebarnsmoren kunne avsløre at var blitt designet av ektemannen Kanye West.
I etterkant av de mange negative tilbakemeldingene – og tusenvis av tweetene under hashtaggen #KimOhNo – har Kim nå likevel sett seg nødt til å komme med en uttalelse.
– Kjerneverdiene for merket mitt er inkludering og mangfold, og jeg er fantastisk stolt av det som skal komme, sier hun til New York Times, for så å ha insistert på at hun aldri hadde noe ønske om å være respektløs.
– Det å registere et varemerke gir meg muligheten til å bruke ordet i forbindelse med min shapewear- og undertøylinje, men vil ikke forhindre eller begrense andre fra å lage kimonoer eller bruke ordet kimono i forbindelse med det tradisjonelle plagget, konkluderer Kim.
Les også: Lei Marie Kondo? Her er Kim Kardashian Wests beste ryddetips