Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde via @kimkardashianwest

Kim Kardashian svarer på shapewear-kritikken

Å bruke Kimono som merkenavn falt ikke i god jord hos folk.

Kardashian Jenner-familien har spesielt de siste fem årene bygget seg opp til å bli en av verdens mektigste, i alle fall hva gjelder innflytelse. Hypen rundt de ulike merkene de har startet – enten det gjelder Kylie Cosmetics eller KKW Beauty – har vært voldsom og global. Førstnevnte ble nylig tidenes yngste selvgjorte dollar-milliardær.

Tidligere denne uken ble det kjent at Kim Kardashian skal forsøke å spille på det hun er aller mest kjent for; sine fyldige, velproporsjonerte former. 38-åringen tar nemlig opp kampen mot markedsledende Spanx, i dét hun lanserer hold-in-undertøy ved navn Kimono Shapewear.

Bruken av dette navnet – med sin selvfølgelige og utvilsomme link til det tradisjonelle japanske klesplagget – har dog ikke akkurat falt i god jord.

Ifølge mengder av internasjonale medier, blant dem Hypebeast, gikk flust av folk ut på Twitter og uttalte at dette er kulturell appropriasjon – og veldig lite kult av Kim.

Ifølge Complex ble det kommentert at dette var «nok et eksempel på hvordan Kardashian-familien profiterer på kulturer som ikke er deres egen».

Da det siden ble kjent at Kim hadde søkt om å få varemerkeregistrere kimono i USA, ble ikke saken noe bedre. Dette ville i så fall gi henne enerett til å bruke ordet i salgsøyemed. Det viste seg siden at det kun gjaldt ordet kimono i en helt spesiell, boblete font, som firebarnsmoren kunne avsløre at var blitt designet av ektemannen Kanye West.

Les også
Til henne på valentinsdagen

I etterkant av de mange negative tilbakemeldingene – og tusenvis av tweetene under hashtaggen #KimOhNo – har Kim nå likevel sett seg nødt til å komme med en uttalelse.

– Kjerneverdiene for merket mitt er inkludering og mangfold, og jeg er fantastisk stolt av det som skal komme, sier hun til New York Times, for så å ha insistert på at hun aldri hadde noe ønske om å være respektløs.

– Det å registere et varemerke gir meg muligheten til å bruke ordet i forbindelse med min shapewear- og undertøylinje, men vil ikke forhindre eller begrense andre fra å lage kimonoer eller bruke ordet kimono i forbindelse med det tradisjonelle plagget, konkluderer Kim.

Les også: Lei Marie Kondo? Her er Kim Kardashian Wests beste ryddetips

Siste saker

Mest lest nå
Les mer