– Jeg liker tanken på å mikse fashion, art og design

Publisert:

Del innlegg:

Mardou & Dean-designer Ingrid Bredholt har retolket norsk designklassiker.

– Jeg har vokst opp med disse stolene. Ekstrem hadde vi hjemme som barn. Jeg husker den veldig godt, for søsteren min og jeg elsket den sånn og klatret den halvt ihjel, forteller Ingrid Bredholt til Melk & Honning.

Men det var først da Tableau Paper i 2017 hadde stolen Variable på coveret med en modell kledd i Mardou & Dean at Bredholt kontaktet Varier for et mulig samarbeid.

– Det føltes bare veldig riktig, forteller hun.

Disse funksjonelle, ergonomiske stolene ble i utgangspunktet produsert av Stokke, men i 2006 tok Varier over. Designet har vunnet en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt.

Bredholt er på sin side et kjent navn i den norske motebransjen via klesmerket Mardou & Dean som bør grunnlagt for 13 år siden.

Samarbeidet mellom de to aktørene ble for første gang presentert under Norges nye mote- og kunstfestival Fushion i slutten av august, i form av en liten utstilling av fire ulike stoler – med de typiske skinndetaljene som er en gjenganger i Bredholts design. Lanseringen vil først skje senere i høst.

To av de originale Varier-stolene: Ekstrem og Variable

Større kolleksjon på vei

– Jeg kan ikke avsløre hvor mange stoler det er snakk om, men det blir en mye større kolleksjon enn det vi viste frem nå, sier hun.

– Men det blir både stoler ment for salg og stoler som kun er show pieces. Det blir et studie i materialer og overflater, samt spørsmål om samfunnsansvar.

Utsalgsstedene er foreløpig ikke bestemt, men Bredholt kan fortelle at de ønsker å videreføre det som ble introdusert under Fushion, nemlig å vise og presentere stolene i uvante omgivelser og butikker.

Selv er hun fornøyd med Fushion-initiativet.

– Jeg liker tanken på å mikse fashion, art og design. Jeg har alltid foretrukket å jobbe på den måten, og savnet et sted som tar imot med åpne armer mindre kategoriserte arbeid og prosjekter.

Ingrid Bredholt x Varier
Ingrid Bredholt x Varier

Sesongløst

Mardou & Dean har de siste årene vist frem sine nye kolleksjoner i København og i Paris.

Hva er status nå? Kan du fortelle litt om hva som er planene for merket fremover?

– Vi har i år endret merket til et «no season label». Vi ønsker å begrense antall plagg i kolleksjonene, fordi vi mener verden produserer alt for mye, og vil ha en mer naturlig og organisk flyt i lanseringen av nye design.

Bredholt forteller at det vil bli mindre slipp av små kapselkolleksjoner fremover, og at de til våren kommer til å lansere et samarbeid som har noe å gjøre med hodepartiet.

– Videre holder vil på å åpne et nytt galleri/butikkonsept i Sorgenfrigate 16, rett ved siden av Mardou & Dean-butikken, som vil bli en utvidelse av brandet @sorgenfrigaten. Dette blir noe vi mener ikke har eksistert i Norge tidligere. Men det er fortsatt ganske hemmelig, avslutter hun.

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...