Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Tarinii-Martinsen
Tarinii Martinsen. Foto: Signe Luksengard

Her er programmet for Norges nye mote- og kunstfestival

Vil redefinere de tradisjonelle moteukene og kunstmessene.

Mange spurte seg hva som ville skje med den norske moteuken da arrangørene avlyste vinterens utgave av Oslo Runway. Rask vekst ble oppgitt som grunnen, og en moteuke skulle være på plass igjen allerede i august.

I sommer kom nyheten om at Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival slår seg sammen for å skape Norges nye mote- og kunstfestival, Fushion. Den går av stabelen 28. til 30. august.

Nå er første del av festivalprogrammet klart. Melk & Honning tok en prat med Ditte Kristensen og Hilde Pettersen Reljin om hva vi kan forvente av Fushion.

Skal redefinere måten en moteuke er bygget opp på

– Norsk mote og kunst på sitt beste.

Slik oppsummerer Ditte Kristensen Fushion.

Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Ditte Kristensen. Foto: Pernille Sandberg

– Vi viser frem virkelig hele bredden, fra nykommere til veletablerte designere. Vi er utrolig stolte av at så mange designere velger å stille seg samlet for å skape oppmerksomhet og vise styrke i den norske motebransjen.

– Ved å gå sammen med Collective Oslo Fashion Art Festivalen og lansere Fushion-festivalen redefinerer vi de tradisjonelle moteukene og kunstmessene. I USA har motebransjen inntatt Miami Art Basel og bruker det som «sin nye plattform for moteformidling». De tradisjonelle visningsplattformene sliter og nye plattformer som Something By The Water, Complex Con, Reference i Berling og Chart i Danmark har alle hatt stor suksess på kort tid.

– Samlet under Fushion-paraplyen står vi sterkere og kan engasjere bredere og nå ut til både forbruker og bransjen. Kunst og mote krysser veier hele tiden og er to bransjer som trenger hverandre og inspirerer hverandre for å skape merke-DNA samt synlighet ut mot forbruker.

Kristensen forteller at de fleste store norske merkene er med under Fushion.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

– Den norske motebransjen er i kontinuerlig endring og merker som gjør det bra en sesong, gjør det nødvendigvis ikke den neste. Under Fushion viser mer enn 25 merker kolleksjonene sine. Dette inkluderer etablerte merker, samt nye up-and-coming designere. Fushion vil skape samhold og buzz nasjonalt og internasjonalt som norske designere og kunstnere trenger. Samlet står vi sterkere.

Blant designerne som vil vise under Fushion er både velkjente Anne Karine Thorbjørnsen, Cathrine Hammel, Elisabeth Stray Pedersen, FWSS, Holzweiler, Kaibosh, Mardou & Dean, Maria Black Jewellery, Michael Olestad, Moiré og Norwegian Rain. Men også up-and-coming og mindre kjente merker som Søster Studio, Swims, Tarinii Martinsen, Tonje Plur og Varsity Headwear.

Gratis program

Fushion vil foregå rundt om i hele Oslo sentrum i gallerier, varehus som for eksempel Glasmagasinet, på gateplan, på Aker Brygge og Promenaden samt i private hager. Hovedhuben vil være på det nye utestedet Youngs på Youngstorget. Her vil det bli arrangert motevisninger, presentasjoner, utstillinger, eventer, talks om fremtidens moteuker og bærekraft, bærekraftig raveparty-konsept med kunst, og fester på dagtid og kveldstid alle dager.

På Oslo City vil det være utstilling med den New York-baserte og prisvinnende fotografen Vivien Allender. På Byporten vil unge og lovende designere og kunstnere gjøre en takeover av tre butikklokaler.

Under åpningsfesten av festivalen vil konkurransen The Epson Awards finne sted. Dette er en videreutvikling av samarbeidet mellom Collective- festivalen og Epson hvor designerne Edda Gimnes og Kit Wan fikk sponset stoff og trykk for to sesonger. I år har festivalen en sammensatt jury med representanter fra blant annet V Magazine.

Les også
Streetwear-merke lanserer sin første damekolleksjon

Hva er grunnen til at dere har valgt å la det meste av programmet være både åpent og gratis? Hvordan skal det gå rundt økonomisk?

– Fushion er en bransjebyggende plattform hvor målet er å gi et løft til disse næringsgrenene i Norge. Det er så mange norske talenter og vi ser at gjennom både Oslo Runway og Collectives initativer har mange norske kunstnere og designere fått suksess både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi er stolte av å ha med sponsorer fra hver vår plattform, og nye som støtter opp om Fushion, samt midler fra offentlig sektor som gjør at vi kan produsere en festival på et høyt nivå. Vi legger det meste av programmet åpent og gratis for alle i år, da det er viktig for Fushion å være synlig og tilgjengelig.

Internasjonale kunstnere

Blant kunstnerne som skal ha utstillinger under festivalen er Frederik Heyman, Wendimagegn Belete, Ahmed Umar og Vivien Allender.

Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Hilde Pettersen Reljin. Foto: Pernille Sandberg

– Vi er veldig stolte av kunstnersamarbeidene våre. Alle disse kunstnerne har en personlig agenda med sine kunstneriske visjoner. Deriblant politikk, mangfold og teknologi. Vi skal også samarbeide med flere norske up-and-coming kunstnere som vi mener er the new frontiers, samt de fleste norske motemerkene, sier Hilde Pettersen Reljin i Collective og Fushion til Melk & Honning.

– Noen høydepunkter på kunst under Fushion er Frederik Heyman, Ahmed Umar og samarbeider mellom Michael Olestad og fotograf Jakob Landvik, og Ingrid Bredholt fra Mardou & Dean og fotograf Victor Nicolai.

Hva ser dere mest frem til under Fushion?

– Vi ser frem til lanseringen av hva vi ser på som fremtiden. Vi gleder oss til å se mange produksjoner i krysningspunktet mellom mote og kunst, hvor designere kan vise det kreative bak sine produksjoner, og kunstnere kan møte publikum på «gateplan». Det er utrolig mye spennende på programmet som både er inspirerende og bransjebyggende.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

Hele Fushion-programmet finner du her.

Les også: Norsk motemerke lanserer fresht blomsterkonsept

Siste saker

Mest lest nå
Les mer