Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Publisert:

Del innlegg:

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente på seg. Albumet, som markerer en tydelig retur til en mer energisk og glitrende poplyd, har blitt møtt med både jubel og irritasjon i sosiale medier. Mange trekker paralleller til Swifts 1989-æra, mens andre mener prosjektet mangler sjel og retning.

NRK gir The Life of a Showgirl terningkast to og beskriver albumet som tamt, med svake låter og en storslått visjon som ikke helt når frem.

Sosiale medier koker

På sosiale medier har kritikken haglet og mange ser ut til å være enige om at dette er noe av det dårligere Swift har laget.

En bruker på X/Twitter skriver:

Hvis Taylor Swift skrev disse tekstene, er det veldig dårlig.
Hvis ChatGPT gjorde det, er det VELDIG, veldig dårlig.
Men hvis Travis gjorde det? Da er jeg er litt stolt av ham.

Noen hyller albumet som et etterlengtet pusterom etter de mørkere tonene i The Tortured Poets Department, mens andre beskylder Swift for å miste det som gjorde henne unik. Flere peker på at markedsføringen bygget enorme forventninger som albumet ikke klarte å innfri.

Delte meninger blant kritikere

Kritikere beskriver albumet som lett, lyst og bevisst lekent, men flere mener at det grenser til overfladisk. Enkelte låter som The Fate of Ophelia, Elizabeth Taylor og Father Figure trekkes frem som høydepunkter, mens spor som Wi$h Li$t og Cancelled! har blitt kalt svake og selvparodiske. Mange fans hevder at albumet føles som en polert versjon av tidligere ideer, uten risiko eller ny inspirasjon.

Swift slår tilbake

Swift selv har kommentert kritikken med et glimt i øyet. Hun sier at all oppmerksomhet, positiv eller negativ, er verdifull. Hun har også fortalt at hun bevisst unngår å lese for mye av det som skrives om henne på sosiale medier, og at hun har slettet flere apper fra telefonen for å slippe det hun beskriver som «doomscrolling».

Fansen er delt

Diskusjonen om The Life of a Showgirl illustrerer hvor splittet Swift-fansen har blitt. Mens noen ser albumet som et friskt pust og en selvsikker feiring av pop, ser andre det som et symptom på at superstjernen har mistet kontakten med sitt mest sårbare uttrykk.

Siste artikler

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...