Her er Virgil Abloh sin IKEA-kolleksjon

Publisert:

Del innlegg:

Hans grundigste designprosjekt til nå.

Det er allerede to år siden det først ble kjent at multikunstner Virgil Abloh skulle samarbeide med IKEA. Nyheten ble sluppet i kjølevannet av at den svenske møbelgiganten hadde blitt appropriert av Balenciaga-designer Demna Gvasalia, og dermed plutselig fått et motestempel. Da så de sitt snitt til å smi mens jernet er varmt og knytte bånd med en annen av moteverdens mest hypede personligheter, Virgil Abloh.

Den amerikanske 39-åringen har skapt seg et navn ved å samarbeide med Kanye West, grunnlegge merket Off-White og, ikke minst, klare å kapre rollen som kreativ leder for herre hos luksusmotehuset Louis Vuitton.

Allerede tidlig i prosessen ble det kjent at interiørsamarbeidet mellom Abloh og IKEA ville rette seg inn mot millennials.

Deler av linjen ble lansert allerede i vår, blant annet teppene – som har tydelige referanser til Off-Whites design, med stor, noe ironisk påskrift og anførselstegn.

Først i november lanseres hele kolleksjonen som har fått navnet Maskerad.

Les også: Nå er prisene på Virgil Ablohs Ikea-kolleksjon her

Det første hjemmet

I samarbeid med den kreative lederen for IKEA, Henrik Most, skal Abloh ha gjennomførte omfattende research på livet til unge voksne for virkelig å forstå hva slags behov de har når de flytter for seg selv for første gang. Deretter holdt de en rekke workshops ved IKEAs designsenter i Älmhult i Sverige, før de samarbeidet om å lage skisser og prototyper og å forme produktene.

Målet var å skape en kolleksjon som gjør det lett for folk å gi deres første hjem både personlighet og særpreg.

– Millenniumsgenerasjonen forventer at du dekker mer enn bare et funksjonelt behov. De vil at du skal skape en merverdi, en følelsesmessig tilknytning til produktet, sier Most i en uttalelse.

Kolleksjonen tar derfor utgangspunkt i klassisk, minimalistisk design og spriter det opp med kunstneriske referanser og dekonstruerte elementer – samt en dusj humor – noe som er typisk for Abloh.

– Det handler om å løfte frem de anonyme tingene vi bruker hver dag uten å legge merke til det. Ved å sette en dørstopper på det ene benet på en helt vanlig stol, skaper vi noe uventet, et avbrudd, forklarer Abloh.

– De beste i bransjen

Abloh sitt første hjem skal ha vært av det spartanske slaget.

– Det var nøye gjennomtenkt og veldig tomt. Å få et sted til å føles som hjemme, dreier seg om noe mer enn håndfaste ting. Det handler ikke om en stol, formen på den eller andre praktiske ting. Det handler om å skape noe med særpreg som føles bebodd. Der ligger utfordringen.

Han bekrefter at dette er det grundigste designprosjektet han har gjort noensinne.

– Kun noen få ganger i løpet av en designkarriere er man så heldig å få jobbe med de aller beste i bransjen. Designkonseptet mitt og IKEAs prinsipper om demokratisk design handler mye om det samme, nemlig å gjøre godt design tilgjengelig for de mange.

Ifølge Most må Maskerad gjøre en forskjell for folk for at den faktisk skal bli en suksess.

– At de faktisk liker det vi har laget, og vil bruke produktene i hjemmet sitt. Det har ingenting å si om kolleksjonen blir en hype eller snakkis i media. Det som betyr noe for oss i IKEA, er om kolleksjonen faktisk vil gjøre en forskjell for unge folk i dag.

Les også: M&H toppliste: 11 millennial-lilla plagg og tilbehør

Siste artikler

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...

9 fine kjoler til julebordet

Julebordsesongen er her - og med den, unnskyldningen for å skinne litt ekstra. Nå skal det glitre, men...