Hele Norges bærehjelp til klesvasken fikk et realt high fashion-løft da Balenciaga lanserte en blåkopi (bokstavelig talt) av IKEAs ikoniske FRAKTA-bag i april.
Prislappen er på svimlende $2,145 og således utilgjengelig for oss dødelige, men de positive reaksjonene har likevel ikke latt vente på seg. Det har heller ikke skortet på kreative alternativer til den dyre versjonen av baggen.
Men hva mener IKEA selv om hypen?
Det svenske reklamebyrået Acne var raske på ballen med et humoristisk motsvar til det franske motehuset, men utover det har det vært stille fra møbelgiganten.
Gudrun Lægreid er seniorkommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge og forteller til Melk og Honning at hun synes det er både morsomt og smigrende at produktene skaper kreativitet og inspirasjon for andre.
– FRAKTA har vært i vårt sortiment i mange år og har alltid kostet 5 kroner. Vi har fulgt med på de nye modellene som har dukket opp og vet at den brukes på mange måter.
Hvilken FRAKTA vol. 2-modell er din favoritt?
– Var det en sekk eller en rumpetaske? En rumpetaske? Ja, den var fin og siden FRAKTA er laget av et veldig solid stoff så ville den vært praktisk.
Når ville du brukt den hvis du hadde hatt den?
– Den hadde vært perfekt på skogstur!
Hvis du skulle designet din egen FRAKTA vol. 2-modell, hva ville du laget?
– Et eller annet til å frakte noe med, så da ville jeg kanskje laget en sekk.
Melk & Honning har samlet noen av våre favoritter som har latt seg inspirere av FRAKTA:
Les også: Denne mannen elsker å maltraktere favoritt-sneakersene dine