Gucci: «Vi har gjort en stor tabbe»

Publisert:

Del innlegg:

Internt notat viser at toppsjefene tar «blackface»-kritikken på alvor.

Det var forrige uke at Guccis mye omtalte «blackface»-genser ble trukket tilbake fra markedet etter massiv kritikk.

Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana?

Søndag, bare dager etter at Gucci kom med en offentlig beklagelse, gikk samarbeidspartner og hip hop-legende Dapper Dan ut mot det italienske motehuset på sin Instagram.

Han bekreftet også at Gucci-topp Marco Bizzari hadde takket ja til å komme fra Italia til Harlem for å møte ham.

https://www.instagram.com/p/BttpJA7gCIy/?utm_source=ig_embed

Mandag kveld publiserte motenettstedet Fashionista et internt notat fra Gucci. Det viser at både Bizzari og kreativ leder Alessandro Michele tar skandalen på alvor.

Alessandro Michele.

«Vi har gjort en tabbe. En stor en. På grunn av kulturell ignoranse, men ignoranse er ingen unnskyldning», heter det i notatet som er adressert «kjære kolleger» og signert Bizzari.

Videre i notatet heter det at ledelsen i Gucci nå jobber med «helt konkrete umiddelbare tiltak». Det skal blant annet inkludere et globalt kulturell bevissthet-program samt stipendprogram som skal sette fokus på økt mangfold.

«Det er mennesker som står i sentrum for alt vi gjør. Denne situasjonen vil ikke forandre verdiene våre, det som definerer oss, det vi står for og hvordan vi oppfører oss mot hverandre og det samfunnet vi alle er en del av. Vi skal ta denne utfordringen som et mandat til å utvikle en sterkere organisasjon. Det er en forpliktelse vi alle har», avslutter han.

Du kan lese notatet i sin helhet her.

Michele, som skal presentere det italienske motehusets FW19-kolleksjon i Milano neste uke, har foreløpig ikke kommet med noen uttalelse. I notatet fra Bizzari heter det imidlertid at en uttalelse fra Michele er nært forestående.

Les også: Slakter Justin Biebers kleskolleksjon

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...