Gucci får «blackface»-kritikk

Nå koker det på sosiale medier.

H&M, Dolce & Gabbana, Balenciaga og Prada er blant moteaktørene som har blitt anklaget for rasisme, og har måttet gå ut med offentlige beklagelser det sist året. I desember så sistnevnte seg nødt til å trekke tilbake en nøkkelring som skulle forestille en ape, men som hadde for mange likhetstrekk med «blackface».

Les også: Kaller Gannis kolleksjon for «tonedøv»

Nå er det Gucci som følger i de lite våkne fotsporene. Det italienske motehuset har nemlig lansert en genser med innebygget balaclava som mange reagerer på at minner sterkt om nettopp «blackface».

Genseren fra Guccis høst/vinterkolleksjon 2018/19 er svart og har et parti som går opp til under ørene med en åpning rundt munnen der mønsteret minner om tykke, røde lepper.

Reaksjonene på sosiale medier har vært voldsomme og kundene er ikke nådige.

«Dette er fullstendig uakseptabelt og @gucci må umiddelbart fjerne denne dritten og unnskylde seg til vårt (svarte) samfunn. Mangelen på oppfinnsomhet og kreativitet disse merkene har er rett og slett forstyrrende og den stadige misbruken av og kapitaliseringen på svarte personers traumer er kvalmende» skriver en på Twitter.

Dette førte til at Gucci så seg nødt til å komme med en uttalelse:

«Gucci beklager dypt å ha fornærmet noen med ull-balaclava-genseren. Vi kan bekrefte at produktet umiddelbart er blitt fjernet både fra vår nettbutikk og alle fysiske butikker. Vi ser på mangfold som en grunnleggende verdi som må opprettholdes og respekteres, og det ligger alltid til grunn for våre beslutninger. Vi har nå forpliktet oss til å øke mangfoldet i vår organisasjon, slik at Gucci-teamet kan ta lærdom av denne hendelsen».

Det er likevel ikke alle som har godtatt unnskyldningen. En del stiller seg det betimelige spørsmålet om hvordan slike ting kan skje, gang på gang.

En annen lurer på om ikke dette rett og slett kan være nok et PR-stunt for å skape blest og oppmerksomhet rundt sitt varemerke.

Hovedbilde via Gucci

Les også: Norsk frisørkjede trekker reklamefilm etter sex-kritikk