Første rad på Gucci sin visning

Bilde: Venturelli/Getty Images for GUCCI

Gucci er verdens mest googlede merke nå

Foran Nike og Off-White på lista.

Hvert kvartal måler e-shopping-giganten Lyst hvilke merker og produkter flest søker etter, via data fra blant annet Google.

Nå topper Gucci lista for første gang på en god stund. Sist gang det italienske motehuset gikk regjerende ut var våren 2019.

Det har i hovedsak vært Off-White og Nike som har knivet i toppen i siste halvdel av fjoråret og under pandemien. I Lysts nyeste oversikt har sportsmerket falt ned på en tredjeplass, mens det Virgil Abloh-ledede merket tar andreplassen.

Les også: Nå vil det italienske motehuset selge brukte klær

Ifølge Hypebeast kommer høyemotehusene deretter som markjordbær på et strå. På fjerdeplass er Prada, Balenciaga på femte og Fendi på sjette. Så følger Versace, Saint Laurent, Bottega Veneta og Valentino.

It-merket Jacquemus har ligget stabilt rett utenfor topp ti, med en 11. plass de siste kvartalene, mens Burberry har falt fra åttende til 12. plass.

«Alle» vil ha Telfar

Men det er ikke bare merker som kåres på listen til Lyst. Også produkter er med i oversikten. Her påpeker de blant annet at søk etter Marine Serre sitt ikoniske måneprint har økt med 426% etter at storheter som Beyoncé og Adele har blitt sett i plaggene.

Den franske designeren må likevel se seg slått av en annen meget populær designer. Det mest hypede produktet ifølge Lyst er nemlig Telfar-veskene.

Telfar Clemens vant forøvrig prisen for beste amerikanske tilbehørsdesigner under CFDA Awards i september i år. Kåringen ble kalt den mest mangfoldige på lenge, ettersom en rekke svarte designere ble hedret for sitt bidrag til motebransjen den siste tiden.

Den som ler sist ler som kjent best; Clemens ble tidligere i år «ghostet» av Gap etter at de i utgangspunktet skulle samarbeide.

Her er produktene flest søker etter akkurat nå:

Bilde via Lyst

Les også: Internasjonal oppsving for norsk motemerke