Holzweiler åpner butikk på Kinas sjukeste kjøpesenter

Collage: Melk & Honning

Holzweiler åpner pop-up-butikk på fremtidens kjøpesenter i Beijing

Som eneste skandinaviske merke.

Melk & Honning har tidligere skrevet om fenomenet med pop-up som virker som det er kommet for å bli.

Stadig flere motemerker kaster seg på trenden. Noen for å teste ut markedet for fysisk butikk, andre som en mer midlertidig løsning.

Nå åpner også Holzweiler dørene til en pop-up – i Kina. Nærmere bestemt på det som omtales som fremtidens varehus, nemlig relativt nyåpnede SKP-S.

Her henger mer enn 1000 globale merker side om side med kinesiske designere. Holzweiler er det første skandinaviske merket som nå lanserer sin egen pop-up her.

Holzweiler sin pop-up-butikk på kjøpesenteret SKP-S i Beijing, Kina.

For anledningen med en kolleksjon utviklet i samarbeid med varehuset som kun vil være tilgjengelig her.

Pop-up-butikken er lokalisert i varehusets tredje etasje på området kalt Station S. Det er Snøhetta som har designet den midlertidige butikken. Den inneholder drivhus-installasjonen fra merkets AW20-visning i København. Også denne er designet av det norske arkitektfirmaet som har jobbet med Holzweiler ved en rekke anledninger. De står blant annet bak flaggskipbutikken i Prinsens gate i Oslo.

– Jeg var så heldig å få en en guidet i desember i fjor, bare et par uker før åpningen av SKP-S. Og jeg ble ærlig talt blåst i bakken av opplevelsen. Dette er virkelig next level detaljhandel. Vi er veldig glade for å være det første skandinaviske merket som samarbeider om en pop-up-butikk her. Vi ser frem til å lansere pop-upen i samarbeid med Snøhetta som står bak interiørdesignet laget i nye og forskjellige materialer enn hva vi vanligvis jobber med. Det passer perfekt inn i kolleksjonen med eksklusive produkter laget for SKP-S til denne spesielle anledningen, sier Andreas Holzweiler, medgründer og administrerende direktør ved Holzweiler.

Holzweiler med installasjon i Beiijing
Ali Gallefoss og Andreas Holzweiler i Beijing ved en tidligere anledning. Foto: Holzweiler

– Holzweiler ble valgt fordi det resonnerer med merkets unike form for kunstnerisk uttrykk, enten det er fra design av møbler eller presentasjon av planteinstallasjoner. Der er Holzweiler uovertruffen. Merket, som fokuserer på kvalitetshåndverk, mote og kunstnerisk visjon, passer spesielt godt visjonen til SKP-S, sier Stacey Zhao ved SKP.

Tidligere i høst skrev Melk & Honning om at det familieeide motemerket nå åpner sin første butikk utenfor Oslo. Til tross for koronakrisen som har rammet motebransjen hardt, holder Holzweiler dampen oppe. I høst landet de en andreplass på Melk & Honning sin liste over mote-Norges mektigste ned fra en førsteplass året før. De valgte å droppe sin visning under den danske moteuka denne sesongen, og byttet ut klær med aktivister i sin nyeste presentasjon – noe som har fått varierende tilbakemeldinger.

Pop-upen i Beijing står til og med 10. november.

Les også: Slik vil nettgiganten tjene penger på bærekraft