Nå vil Gucci selge brukte klær

– Viser at gjenbruk utfyller motemerker.

I tråd med økt fokus på bærekraft har gjenbruksbølgen tatt av de siste årene, både her hjemme og internasjonalt. Gjenbruk, vintage, second hand, re-design og utleie av klær er blitt en større del av vokabularet til hvermannsen. Også motebransjen har pent sett seg nødt til å bidra med konsepter for en mer bærekraftig mote for fremtiden med blant annet diverse utleiekonsepter, buyback og recommerce.

Nå teamer Gucci opp med luksusgjenbrukskonseptet The RealReal.

Det italienske motehuset lanserer nettbutikk sammen med The RealReal med Gucci-produkter. Med det markeres starten på sirkularitet – også i luksussegmentet. Det hele som et steg i riktig retning i tråd med motehusets bærekraftsmål, skriver WWD.

– Selv om vi fokuserer på å redusere våre miljøavtrykk på tvers av hele vår verdikjede, utforsker vi også måter å inkludere sirkularitet i vår tilnærming, sier direktør i Gucci, Marco Bizzarri til nettstedet.

– Den økte populariteten i gjenbruksmarkedet er veldig interessant for oss. Det kan brukes i en omfattende tilnærming til sirkularitet som er innom hvert område av businessen, og etter produktenes liv er over, fortsetter han.

Samarbeidet vil selge plagg gitt direkte av Gucci, i tillegg til skatter fra tidligere eiere. Det vil være en miks av plagg fra både nyere og eldre kolleksjoner og sesonger, klassiske bestselgere og spesielle vintage plagg på tvers av kategorier som mote for henne, ham, smykker, klokker, interiør og klær for barn.

For hvert Gucci-produkt kjøpt hos The RealReal, vil de plante et tre gjennom den veldedige organisasjonen One Tree Planted. De bidrar blant annet med å minske klimaendringene i Regnskogen i Amazonas og fylle opp etter skogbrannene i California.

Gucci satser på gjenbruk
Gucci teamer opp med The RealReal. Foto: Instagram/@gucci

Oppmuntrer til å handle gjenbruk

– Gucci er i forgrunnen av å drive moteindustrien mot å bli mer bærekraftig. Så at de anerkjenner rollen til gjenbruk og The RealReal i å skape en mer bærekraftig fremtid, er virkelig kraftfullt, sier Julie Wainwright, grunnlegger og daglig leder i The RealReal til Vogue.

– Ved å oppmuntre tilhengerne deres til å handle gjenbruk, vil Gucci hjelpe oss å få flere mennesker inn i den sirkulære økonomien og vise at gjenbruk utfyller motemerker.

Vintage-nettstedet var første selskap ut i november i fjor som ble med i Marco Bizzarris CEO Challenge for karbonnøytralitet, og som lovet å være fullstendig karbonnøytral innen 2021, skriver WWD.

Ifølge The RealReal skal forsendelsene av klær signert Gucci hos gjenbrukskonseptet ha spart 230 tonn med karbon og mer enn 10 millioner liter vann, sammenlignet med hva det ville kostet miljøet å produsere og selge plaggene nye.

Det er nok ikke tilfeldig hvorfor The RealReal teamer opp med akkurat Gucci. Etterspørselen etter det italienske motehuset skal ha vokst 19 prosent år etter år. Resalg-verdien skal være 2,3 ganger sterkere enn gjennomsnittet.

Nettstedet som har mer enn 17 millioner brukere, legger sin stolthet i å selge kremen av vintage luksusmote. Men i 2018 ble The RealReal faktisk saksøkt av Chanel for forfalsking, krenking av merkevaren, falsk reklame og urettferdig konkurranse.

Gucci satser på gjenbruk
The RealReal selger kremen av luksusvintage. Foto via The RealReal

Gucci: – Luksusprodukter er bærekraftige

Det er imidlertid ikke første gangen Gucci slår et slag for miljøet.

I juni lanserte merket Gucci circular lines med kolleksjonen Gucci Off the Grid. Her brukte sjefdesigner Alessandro Michele resirkulerte, økologiske og bærekraftige materialer som eksempelvis Econyl lagd av gamle fiskegarn.

Marco Bizzarri, direktør i Gucci har tidligere argumentert for hvorfor luksusprodukter er bærekraftige fordi de er uerstattelige, laget i kvalitet som varer, og ofte blir gitt videre til neste generasjon, skriver WWD.

– I luksusmote er det vanlig at designere blir inspirert av motehusets tidligere kolleksjoner, og for Gucci, omfavner dette også et mer bærekraftig aspekt, sier Bizzarri, som mener sjefdesigner Micheles kolleksjoner mikser nye og tidligere plagg som gjør dem sesongløse.

– Dette tidløse tilnærmingen lar kundene våre bruke produktene lenger. På den tekniske siden, hjelper det oss med å gjenbruke kuttinger og avfall fra tidligere kolleksjoner, og redesigne materialer vi allerede har brukt. Det gjenstår fremdeles mye å gjøre, og vi ser på bærekraft fra alle mulige vinklinger, avslutter han.

Les også: Nå vil Levi’s kjøpe tilbake dine brukte jeans