Fushion Oslo arrangeres igjen

Add-to x FWSS. Foto: Ignat Wiig

Slik blir Fushion Oslo.

Den korona-utsatte mote- og kunstfestivalen prøver på ny.

For et år siden gikk første runde av Norges eneste mote- og kunstfestival av stabelen. Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival slo seg sammen og lanserte Fushion Oslo. Festivalen ønsker, ifølge arrangørene, å kaste lys over de nye dialogene mellom designere og kunstnere, som danner de nye grensene for motekunst i dag.

Fushion Oslo skulle etter planen arrangeres for andre gang i mars i år. Men på grunn av koronautbruddet ble den utsatt bare dager før den skulle gå av stabelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen lett beslutning, sa Fushion-sjefen til Melk den gang.

17 til 20. september prøver arrangørene seg på en ny runde med mote- og kunstfestival – denne gangen på Bjørvika i Oslo.

Åpent for publikum

– I mars måtte vi dessverre utsette festivalen grunnet koronapandemien, da sikkerheten til besøkende og ansatte selvfølgelig kommer først. Dessverre har vi ikke kunnet ta med oss hele programmet videre, grunnet behovet for å tilpasse oss restriksjonene som er gjeldende i dag, forteller prosjektleder Elin Carlsen til Melk & Honning.

– Programmet lanseres neste uke, og arrangementet vil foregå som utendørsutstillinger på gateplan. Publikum får dermed anledningen til å besøke utstillingen hele døgnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller at de i tillegg til å ta med seg noen av navnene fra forrige runde, også har med seg nye navn.

Elin Carlsen. Foto: Pernille Sandberg

Hvordan tenker dere å gjennomføre arrangementet i tråd med smittevernhensyn?

– Vi forholder oss til myndighetenes regler og råd. Det er lagt til rette for at besøkende kan oppholde seg utendørs, og vi oppfordrer alle til å holde én meters avstand.

– Arrangementer som blir holdt innendørs vil overholde avstandsrådene som er gitt. Utover dette oppfordrer vi alle til å bære munnbind eller holde seg hjemme dersom de føler seg syke eller har symptomer på Covid-19.

Fra fjorårets visning med Cathrine Hammel under Fushion Oslo. Bilde: Ignat Wiig

Oslo Runway vs Fushion Oslo

Da Oslo Runway kom på banen i 2015, var det et friskt pust i norsk motebransje. Men Fushion Oslo har også hatt flere norske designere og merker på programmet sitt. Deriblant Michael Olestad, ESP og Moiré og Cathrine Hammel.

Så hvordan skal man egentlig greie å skille de to arrangementene fra hverandre?

– Oslo Runway er en visningsplattform for mote og design, som jobber med å promotere norske brands både lokalt og internasjonalt. Her viser aktørene sine kommende sesonger, enten via digitale presentasjoner eller fysiske kolleksjonsvisninger.

– Til forskjell er Fushion Oslo en design-, kunst- og kulturfestival på gateplan, som er tilgjengelig for alle. Her inviteres alle til å oppleve fusjonen av design og kunst, som gjennom kuraterte utstillinger og et debattprogram tar for seg aktuelle samfunnsspørsmål.

Er det rom for to slike arrangementer i Oslo?

– Fra vår side har det vært ønskelig å fremme ikke bare norsk design, men også kunstnere, kreatører og mindre kommersielle designere og tekstilkunstnere. Der Oslo Runway utelukkende har fokus på mote, vil Fushion Oslo være en offentlig plattform for visuell kultur. Akkurat som det finnes flere musikkfestivaler i Oslo med forskjellige utgangspunkt, mener vi det også vil være en mulighet for å skape flere plattformer som fremmer kunst, design og kultur.

Michael Olestad teamer opp med Jakob Landvik
Fra fjorårets visning med Michael Olestad og Jakob Landvik under Fushion Oslo. Foto: Ignat Wiig

Lunken mottakelse

Hvilke lærdommer tar dere med dere videre fra sist runde i fjor høst, da det var en noe lunken mottakelse?

– Vi opplevde å få varierte tilbakemeldinger etter fjorårets event. Det positive var responsen fra utenlandske medier som skrev at Fushion Oslo-plattformen var nytenkende og innovativ, og utfordret tradisjonelle visningsarenaer. I år har vi prøvd å være tydeligere i kommunikasjonsarbeidet, og et viktig grep har vært å sentrere arrangementene i ett spesifikt område. Ved å kuratere programmet under ett samlet tema, som denne gangen ble «From though to action», håper vi at festivalen fremstår som både mer oversiktlig og verdiskapende, og ikke minst appellerende for publikum.

Les også: Fushion ettersnakk: Dette mener bransjen om Norges nye mote- og kunstfestival