Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Ditte Kristensen. Foto: Pernille Sandberg

Fushion-sjefen: – Ingen lett beslutning

– For moteindustrien blir det en vanskelig tid fremover.

Onsdag kom nyheten om at sesongens Fushion Oslo utsettes. Det skjer etter at Folkehelseinstituttet tirsdag anbefalte å avlyse eller utsette alle arrangementer med mer enn 500 deltagere.

Lørdag skulle den norske mote- og kunstfestivalen etter planen gå av stabelen. Nå er arrangementet utsatt på ubestemt tid.

Melk & Honning tok en prat med Fushion-sjefen dagen før det som skulle være den store dagen:

– Onsdag kom nyheten om at Fushion Oslo utsettes – hvordan kom dere frem til denne beslutningen? Og hva tenker du om den nå? Hvordan føles det å måtte utsette noe som dere har jobbet med så lenge? 

– Det var en beslutning som vi alle var enige om. Det var absolutt ikke lett, men folkehelsen kommer først. Vi er flere som har jobbet uendelig hardt i et halvt år for å få stablet alt på beina, og når alt er klart og folk skal få oppleve det så må vi utsette det hele. Det gjør vondt. Jeg er fortsatt utrolig lei meg, men vi velger å se fremover og komme sterkere tilbake når pandemien har lagt seg.

Utsettelsen kommer bare tre dager før festivalen skulle finne sted, hva var grunnen til at dere ventet såpass lenge med å ta valget om å utsette?

– Vi forholdt oss til kommuneoverlegen og myndighetene og de reglene de hadde satt. Så frem til tirsdag da Folkehelseinstituttet anbefalte at arrangementer med over 500 deltakere skulle avlyses eller flyttes, var det ingen anbefalinger om at vi ikke skulle gjennomføre.

Fushion Oslo
Her fra FWSS under Fushion Oslo i fjor. Foto: Ignat Wiig

– Hva slags konsekvenser får dette for dere som arrangør og for merkene og menneskene som stod på programmet under festivalen? 

– I en bransje hvor arrangementer er en naturlig del av industrien og drivkraften bak økonomien, vil dette få store konsekvenser som vi ikke enda kjenner omfanget av. Mange arrangører har utgifter som løper flere måneder før arrangementet gjennomføres. Disse utgiftene dekkes av billettinntekter, samarbeidspartnere og støtte som gis fra blant annet kommunen. Derfor er det viktig at kommunen ser på tiltak som gjør at arrangørene kan overleve selv om arrangementet ikke ble gjennomført som planlagt.

For moteindustrien blir det en vanskelig tid fremover. Store produksjoner er satt på vent, og derfor blir det i tiden fremover kanskje mer enn noensinne viktig å støtte norsk, lokalt.

Fra Sara Skogøys presentasjon under Fushion i fjor. Foto: Ignat Wiig

– Dette skulle være den vanskelige andresesongen. Noen av tilbakemeldingene etter forrige runde gikk på at folk ikke helt skjønte hva Fushion var – hvordan vil du selv forklare den nye mote- og kunstfestivalen?

– Målet for Fushion Oslo er å skape det største kulturarrangementet i Norge som formidler krysningspunktet mellom mote, kunst og kultur til folket. Med ambisjon om å være Norges ledende plattform for synliggjøring av den kreative bransjen, vil arrangementet sette fokus på de nye dialogene mellom designerne og kunstnerne som danner de nye grensene for motekunst i dag. En felles plattform som åpner for nye kulturelle impulser, der publikum får oppleve og komme tett på noen av Norges beste nye og etablerte design- og kunsttalenter gjennom blant annet paneldebatter og utstillinger.

– Veldig mange nordmenn er opptatt av identitet, klær, design og kunst, men ved å gjøre dette mer tilgjengelig for alle og invitere publikum inn for å snakke direkte med designerne, fotografene og kunstnere som stiller ut, håper vi også å kunne gi nordmenn en mer personlig opplevelse av design og kunst og hvilken betydning det har i livene våre.

Her fra Avenue-visningen under Fushion i fjor. Foto: Ignat Wiig

– Hva har dere lært siden sist som dere nå har tatt med dere videre?

– Vi jobber nå innenfor et overordnet tema for hvert arrangement som gir en rød tråd gjennom utstillingene, aktivitetene og talksene. Fushion Oslo står sterkere gjennom tydelig kommunikasjon og enkel formidling. Vi hadde lagt opp et program som var interessant for en bred del av den kreative industrien og forbrukerne. Vi fikk stor oppslutning, flere hundre ville delta og gledet seg til å oppleve alle utstillingene, talks og presentasjonene.

– Kommer dere til å gjennomføre Fushion nå før sommeren – eller utgår sesongens utgave ettersom det uansett blir en ny runde til høsten?

– Vi må se an tiden fremover. Med en pandemi er dette for tidlig å si noe om. Det kan være det er mulig å gjennomføre mindre aktiviteter dersom forholdene tillater det før sommeren, men innholdet vi hadde klart vil fortsatt være tidsaktuelt til høsten.

Michael Olestad teamer opp med Jakob Landvik
Michael Olestad under Fushion. Foto: Igant Wiig

– De siste par dagene har kultur-Norge kommet med en innstendig bønn til regjeringen om å komme med en krisepakke for de som taper mye penger på dette – er det noe som også gjelder for Fushion Oslo?

– Absolutt. Vi har jobbet flere måneder med dette med mange underleverandører involvert. Selv om vi klarer å organisere oss slik at vi ikke taper penger i denne runden, er det en utfordring om man som firma ikke har likviditet til å starte opp en ny sesong. Vi har store planer om «take-over» av Bjørvika og Oslobukta til senhøsten, og det ville vært synd om vi ikke får finansieringen vi trenger for å skape liv i bybildet etter pandemien.

– Hva med billettene som er solgt? Vil publikum få igjen pengene eller vil dere på lik linje med mange andre kulturaktører be om at publikum ikke får refusjon?

– Vi synes den norske dugnadsånden er fantastisk. Men vi har likevel valgt at publikum får refusjon for billettene de har kjøpt. For Fushion Oslo er det viktigste at publikum kjøper billetter til arrangementet når vi kommer tilbake, slik at vi kan styrke den norske kreative næringen igjen og alle frilanserne som har sitt daglige arbeid i denne næringen.

https://www.instagram.com/p/B9l0UXcDXgX/

Les også: Tror H&M kan rammes hardest av koronaviruset

Siste saker

Mest lest nå
Les mer