– Vi snakker samme språk.
Onsdag går Norges nye mote- og kunstfestival Fushion av stabelen. ESP med Elisabeth Stray Pedersen i spissen og Moiré vil samme dag vise sine kommende kolleksjoner sammen i LNM Galleri.
I galleriet henger utstillingen «Hole in The Woods» av kunstner Andreas Siqueland. Den er helt i tråd med merkenes kolleksjoner som ønsker å bryte med de tradisjonelle forbrukermønstrene. Designene flyttes senere over til mulitibrand-butikken F5 i Prinsens gate der de blir hengende ut fredag.
Design som skal kunne sykles med
– Utstillingen til Andreas Siqueland tar opp et dagsaktuelt tema, hvordan mennesker går løs på skog og natur for egen vinning. Både ESP og Moiré er opptatt av å ta hensyn til mennesker og natur i produksjon, ha bedre kvalitet og bedre oversikt og hensyn i verdikjeden, sier Elisabeth Stray Pedersen i ESP til Melk & Honning.
– Vi ønsker å oppfordre våre kunder til å sakke ned tempo og ha en mer bærekraftig oppførsel. Selv om vi vet at vi fremdeles har en lang vei å gå med forbedringspotensiale, handler det kanskje om en erkjennelse og et ønske om hvilken retning man vil gå som merkevarer.
Hun forteller at ESP fortsetter å jobbe med lokal verdikjede og forsker på nye systemer og organiseringer som er mer bærekraftige.
– Vi jobber med avfallshåndtering, zero waste, lokale råvarer og reparasjon. I denne kolleksjonen har vi også fokusert litt ekstra på at flere av klærne våre skal kunne sykles med – uten at det er så tydelig i designet, slik at vi oppfordrer folk til mer bærekraftig oppførsel. Mange går fra A til B til C og ønsker å bevege seg rundt i en fleksibel garderobe, sier hun.
– Utgangspunktet var samtaler med flere venner som ikke fikk jobbgarderobe og sykkel til å funke sammen. Kolleksjonen er både representabel, men mer funksjonell og kan brukes også etter jobb.
Pedersen har jobbet med det hun selv kaller flat skreddersøm. Her er plaggene konstruert til å kunne ligge flatt og brettes sammen.
– Jeg er inspirert av Margielas Flat garment series, Prada Sports SS 2001-kampanje og Bauhaus’ funksjonelle og sportslige livsstil. Vi har blant annet gjort et samarbeid med Kristine Five Melvær. Det heter «On the go» med mønster av tennisbaner på yoga- og treningsbager og skjerf.
– To merker som opplever at vi snakker samme språk
– Vi deltar på Fushion ettersom vi har hatt god erfaring med å jobbe med Oslo Runway tidligere. Vi ønsker å vise frem siste kolleksjon da denne enda ikke er presentert for kunder eller bransjen, kun for innkjøpere. Vi viser kolleksjonen som kommer i utvalgte butikker i Oslo og Japan i løpet av de neste to ukene, sier Pedersen.
– Ettersom vi produserer på bestilling ønsker vi også å benytte muligheten til å vise noen av de produktene som kunder kan bestille direkte fra oss, men som ikke er i butikk.
Hun forteller at samarbeidet med Moiré bunner i at de to motemerkene ser synergier som de kan dra nytte av rent praktisk.
– Når man er et lite merke er det mye som skal ordnes. Man frigjør tid for å fokusere på det som faktisk er viktig. Nemlig å formidle noe man har troen på og som kundene våre ønsker. Vi er to merker som opplever at vi snakker samme språk og ser gjerne at vi henger side om side i butikk.
– Vi har en gjensidig respekt for hverandres unike salgspunkter som gjør det mulig å samarbeide. Samtidig som man ønsker det beste for den andre merkevaren.
Endret kolleksjonsstruktur
– Vi har jobbet mye med det vi anser som det perfekte Moiré-arkivet. Nemlig sesongløse plagg med en tydelig Moiré-signatur. Vi kommer til å vise noen nye utviklinger i strikk, rayon og ull. Og vi introduserer noen nye draperte skjorter, kjoler og transparente plagg i chiffon-silke, forteller Charlotte Fische i Moiré til Melk & Honning.
– Vi har valgt å endre kolleksjonsstruktur som gjør slutt på unødvendig overproduksjon. Det blir presentert sammen med ESP som også ønsker å jobbe for å bryte med de tradisjonelle forbrukermønstrene og jobbe i et mer dempet tempo. I tillegg har vi vært så heldige å få presentere dette i utstillingen «Hole in The Woods» av Andreas Siqueland, som er i tråd med dette temaet.
– Hvorfor har dere valgt å delta på Fushion?
– Først og fremst synes vi det er viktig å være tilstede og støtte opp om norsk motebransje- og næring. Vi har fått mye ut av utenlandsk presse som har dekket Oslo Runway de siste sesongene. Vi tenkte også her at det var viktig å være synlig. I tillegg passet Fushion oss bra siden vi kun skulle ha en presentasjon denne gangen istedenfor visning. Her har vi kunnet teame opp med andre designere og kunstnere som er veldig spennende.
Ettersom presentasjonen er en del av en utstilling, ble den naturlig nok begrenset tidsmessig. Det gjorde at den heller ikke ble så tilgjengelig for publikum.
– Vi valgte derfor å flytte presentasjonen til F5 på onsdag slik at den er åpen for alle å se resten av uken. Her blir det mulig å kjøpe noen av plaggene direkte fra F5. Valget falt naturlig på butikken, siden det er en av de beste butikkene på norsk design. I tillegg selges både vi og ESP der fra før.
Les også: Her er hele Fushion-programmet