Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival

Foto: Pernille Sandberg

Store endringer for Oslo Runway

Slår seg sammen med Collective Oslo Fashion Art Festival og lanserer motefestivalen Fushion.

En måned før det hele skulle brake løs, valgte arrangørene bak det norske svaret på fashion week å avlyse sesongens Oslo Runway tidligere i år.

Rask vekst ble fremholdt som grunnen, og eierne ønsket en pause for å bruke tiden frem mot august til «å finne en visningsplattformsmodell som er fremtidsrettet og mest mulig verdiskapende for den norske motenæringen», het det i en pressemelding fra den norske moteuka.

Nå blir det store endringer for Oslo Runway når arrangørene lanserer festivalen Fushion, som går av stabelen 28. til 30. august i år. Dette i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival.

– Naturlig utvikling

Mote og kunst har alltid gått hånd i hånd. Den nye mote- og kunstfestivalen Fushion ønsker å kaste lys over de nye dialogene mellom designere og kunstnere som danner de nye grensene for motekunst i dag.

Men er dette slutten for moteuken slik vi kjenner den?

Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Ditte Kristensen. Foto: Pernille Sandberg

– Da Oslo Runway startet i 2015, hadde de norske merkene og industrien behov for en ren visningsplattform. Vi ser tydelige forandringer i de utenlandske moteukene, og industrien generelt de siste årene, sier Ditte Kristensen, grunnlegger av Oslo Runway til Melk & Honning.

– Oslo Runway skal fortsette og utvikle seg som en plattform i takt med forandringer som merker, industrien og forbrukerne etterspør. Samarbeidet med Collective og lanseringen av Fushion er en naturlig utvikling, avslutter hun.

Collective Oslo Fashion Art Festival er blitt arrangert fire ganger, og ansees å være en banebrytende arena for kunst i Norge. Store, internasjonale navn som Bob Recine, Petra Collins, Coco Capitan, Sølve Sundsbø, Dusan Reljin, Sharna Osborne, Amanda Charchian, Bess Nyc og Erik Asla har alle gjestet festivalen, som bare i fjor hadde over 23 000 besøkende.

Videreføring av begge konseptene

– Vi ønsket å gå sammen med Oslo Runway og lage en helt ny festival. Norge er et lite land, så det er bedre å slå seg sammen, nå flere mennesker og skape større engasjement, for sammen står vi sterkere, sier Hilde Pettersen Reljin, gründer av Collective til Melk & Honning.

Oslo Runway lanserer festivalen Fushion i samarbeid med Collective Oslo Fashion Art Festival
Hilde Pettersen Reljin. Foto: Pernille Sandberg

– Collective har ikke bare jobbet mot kunst tidligere, men også mot mote. Vi har for eksempel latt motedesignere ha utstillinger, og i fjor gjorde vi et samarbeid med Epson som lot designerne Edda Gimnes og Kit Wan få sponset tekstiler og trykk i to sesonger. Vi har dermed vært med på å bygge opp motebransjen på vår måte.

Hun forteller at Collective-konseptet lever videre når de slår seg sammen, men vinkles enda mer mot mote. Fushion vil bli en festival som er åpen for alle, og mesteparten av programmet blir gratis.

Hva kan vi vente oss av festivalen i august?

– Det kommer til å være en miks av tradisjonelle motevisninger, utstillinger, musikk og lanseringsfester, avslutter hun.

Uklar fremtid for Oslo Runway

Oslo Runways skjebne hang lenge i en tynn tråd. I etterkant av arrangementet i februar 2017, som var den fjerde utgaven av den nye, norske moteuken, gikk Oslo Runway-topp Ditte Kristensens ut i media og etterlyste sponsorpenger og økonomisk støtte for videre drift. Frem til da var det PR-byrået This is PR og diverse samarbeidspartnere som hadde tatt den økonomiske risikoen. Men med stadige underskudd var arrangørene usikre på videre drift uten offentlig støtte.

Høsten 2017 ble Oslo Runway skilt ut fra This is PR. Og i august samme år var det klart for den femte utgaven av den norske moteuka. Siden har den blitt arrangert både vår og høst i 2018. Da kom også nyheten om nye navn på eiersiden og en ny organisering. Oslo Runway 2.0 skulle være et nytt løft for den norske motebransjen. Og den skulle gjøre den norske moteuken til en enda mer kraftfull plattform.

Nå ble Oslo Runway etablert som et eget selskap, og gründerne Ditte Kristensen, Ida Jordet Lamond, Katrine Kvalsund og Kristina Nordbæk fikk meg seg Active Brands, Norwegian Fashion Hub og Varner inn på eiersiden. I tillegg ble det valgt et nytt styre bestående av navn som styreleder i Norwegian Fashion Hub, Glenn Veiby, Linda Refvik fra Varner og tidligere generalsekretær for Plan Norge, Sandro Parmeggiani.

Les også: Melk & Honning kårer mote-Norges mektigste