Dolce & Gabbana avlyser Kina-visning etter rasismeanklager

Publisert:

Del innlegg:

Oppfordrer til boikott på kinesiske sosiale medier.

Dolce & Gabbana avlyser sin planlagte visning i Shanghai etter det mange mener er en rasistisk kampanje fra det italienske motehuset. Det skriver Business of Fashion.

En video postet på det kinesiske sosiale mediet Weibo mandag viser en kinesisk model som forsøker å spise italiensk med spisepinner ble tatt ned etter knapt et døgn, men har senere spredt seg på andre kinesiske plattformer og Instagram.

Det ble ikke akkurat bedre etter at en rekke kommentarer om Kina og kinesere tilskrevet Stefano Gabbana og Dolce & Gabbanas offisielle Instagram-konto kom samme dag som den planlagte visningen i Shanghai. Ifølge det italienske motemerket selv var kontoene blitt hacket. Kommentarene ble raskt fjernet, men var allerede spredd på kinesiske sosiale medier med hashtag #BoycottDolce.

https://www.instagram.com/p/BqbgvLinF1w/

Ifølge nettmagasinet skal gjestene ha fått beskjed om at visningen er avlyst. Ryktene vil ha det til at merket ble tvunget til å avlyse av lokale myndigheter, men dette er ikke bekreftet.

Det er ikke første gangen Dolce & Gabbana anklages for rasisme. Sist var deres #DGLovesChina-kampanje der mange mente Beijing ble fremstilt som umoderne og underutviklet. Heller ikke Stefano Gabbana er ukjent for kritikk. Nylig trollet han bryllupet til influencer-stjerne Chiara Ferragni. Han har også kalt Selena Gomez stygg, Kardashian-familien billig og gitt tommelen ned til Victoria Beckham – for å nevne noe.

Dolce & Gabbana har enda ikke kommentert saken.

Hovedbilde via Dolce & Gabbanas kampanje

Les også: Motehuskabalen: De viktigste trekkene så langt 

Siste artikler

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...

Fra Oslo til Selfridges: Historien bak smykkene alle vil ha

Neumi Anekhe er ikke bare et navn i motebransjen. Hun er en visjonær gründer som gjennom merkevaren Oma...