Spennende debutvisninger – og et felles standpunkt imot pels.
Moteukene kicket igang med et brennhett København i starten av august, før Oslo Runway og Stockholm Fashion Week fulgte som perler på en snor. I forrige uke beveget motefiffen, innkjøperne og influencerne seg over Atlanterhavet, til New York.
Førstkommende fredag er det London som tar over stafettpinnen. Mens tre av de andre i det såkalte «big four» – de fire største og mest tradisjonsrike moteukene i verden – har fluktuert når det kommer til relevanse, har London holdt seg relativt stødig. Med en jevn miks av erkebritiske høymotehus, kultmerker og oppadstigende, hypede merker har de alltid klart å tiltrekke folk fra fjern og nær.
Deres offisielle program varer denne gangen over fire dager. Her er noe av det man kan forvente seg.
Les også: Slik dekker den internasjonale motepressen Oslo Runway
Riccardo Tisci sin debutkolleksjon for Burberry
Den italienske designeren var kreativ leder for Givenchy i hele 12 år før han takket for seg i fjor. Like etter tok Clare Waight Keller over den posisjonen. Samme høst ble det kjent at Christopher Bailey ville gi seg som sjefdesigner for Burberry, etter 17 år tronen. Det var lenge usikkert hvem som ville bli hans arvtager for det erkebritiske merket. Men tidlig i vår slapp nyheten om at Tisci var den utvalgte, noe som både er blitt hyllet og kritisert, ettersom noen mente at hans estetikk ligger for langt unna Burberrys tradisjonelle. Han er kjent for å blande religiøse, gotiske, fetisjistiske og futuristiske symbolikk i kolleksjonene sine.
Allerede kort tid etter at han offisielt tok over ble noen av de store endringene han ønsker å gjøre kjent, blant annet det å implementere en «drop-model» med mange små slipp av limiterte produkter i løpet av året, i tillegg til de store «see now, buy now» kolleksjonene. Det første slippet vil skje i forbindelse med visningen 17. september.
I starten av forrige måned ble også merkets nye logo og monogram avslørt via Instagram, noe som trolig kommer til å være en del av kolleksjonen som vises om kort tid. Det er også forventet at Tisci kommer til å gjøre Burberrys accessoirer, sko og vesker mer hypede enn det Bailey gjorde, med tanke på dét han fikk til hos Givenchy.
Victoria Beckham er tilbake på programmet etter 10 år i New York
Den britiske kjendisdama markerer i år tiårsjubileum for sitt selvtitulerte klesmerke. Med støtte og hjelp fra Vogues sjefredaktør Anna Wintour startet hun det opp i 2008 i New York, ettersom familien da var basert i Amerika, slik som de også er nå. I utgangspunktet stilte mange seg tvilende til at denne fotballspillerkona skulle klare seg som klesdesigner. I løpet av årene har hun likevel klart å overbevise man en skeptiker, og per i dag finnes merket i mer enn 400 butikker i over 50 forskjellige land. Hun har også egne butikker i London og Hong Kong.
Og nå har hun altså tenkt til å markere jubileet ved å holde visninger under moteuka i London; én for sitt hovedmerke, og én for underlinjen ‘Victoria’, som er laget for en yngre målgruppe, á la nå nedlagte Marc by Marc Jacobs.
Alexa Chung debuterer merket sitt på catwalken
Det er bare i overkant av ett år siden Chung lanserte sitt eget klesmerke. Modellen og motepersonligheten har i lang tid blitt regnet som et internasjonalt moteikon, og en selvskreven gjest på alt som heter front row og fornemme motefester. Med sitt brede kontaktnett, og 3.1 millioner følgere på Instagram, lå alt til rette for å starte sitt eget klesmerke. Ifølge henne selv er inspirasjonen bak en kombinasjon av Jane Birkin’s nedtonede klesstil med kunstneren David Hockney’s uendelige mengder stripete gensere, og en god dose britisk humor. I stedet for å kjøre ut to kolleksjoner i året, én for høst/vinter og én for vår/sommer, har hun i stedet valgt å lage fire sesongbaserte kolleksjoner i året.
Så langt har hun ikke vist frem noe hun har laget på catwalken, kun publisert lookbooks. Men, under den nært forestående moteuka i London har hun bestemt seg for å presentere den nyeste høstkolleksjonen sin. Tidligere denne uken ble Chung også utnevnt av Business of Fashion om en av verdens 500 mest innflytelsesrike mennesker.
Pelsfri moteuke
Denne uken ble det også kjent at London blir den første av moteukene til å ta et standpunkt imot pels. Dette følger av en generell trend i moteverdenen, der både Burberry, under ledelse av Riccardo Tisci, og Gucci den siste tiden har valgt å si nei til pels. For de som forventer å se ekte pels under den britiske moteuken kommer det altså ikke lenger til å skje, ettersom de nå blir pelsfrie – med umiddelbar virkning.
Bilder: Via Instagram/Harper’s Bazaar
Les også: Se hvem som dukket opp front row på London Fashion Week i februar