Bilde: Pascal Le Segretain/Getty Images

Dette kan du forvente av moteuka i Paris

Debuter, virusfrykt og comeback.

Mandag var moteuka i Milano i mål for denne gang. Det italienske moteeventet gir samtidig over stafettpinnen til Paris.

Mens moteuka i New York og til dels og London sliter, regnes den franske moteuka nå for å være den viktigste å få med seg. På programmet står mange av de mest kjente motehusene i verden; Dior, Saint Laurent, Celine, Chanel, Chloé, Hermes og Comme des Garcons er bare noen av de som skal vise.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er noe av det du kan forvente av moteuka i Paris denne gangen.

Les også: Slik former kvinner motebransjen og de største motehusene nå

Maria Grazia Chiuri fortsetter å ta tempen på det politiske klimaet.

Sommeren 2016 tok Maria Grazia Chiuri over som kreativ leder for Dior. Med det ble hun den første kvinnen til å sitte i denne rollen i motehusets 70 år lange historie. Allerede fra den første kolleksjonen var det tydelig at hun ønsket å implementere sosiale og politiske spørsmål i sitt arbeid. En av t-skjortene hadde blant annet påskriften «We should all be feminists». Chiuri har siden flettet inn underliggende eller mer tydelige feministiske budskap i alle sine kolleksjoner for det franske motehuset.

For hennes SS20-kolleksjon valgte hun å for første gang fokusere på klimakrisen, med en kolleksjon som var inspirert av blant annet gårdsbruk og planteliv. Hun hadde også samarbeidet med det Paris-baserte miljøforkjempende designkollektivet Coloco.

Vil Dior-sjefen fortsette å bruke mote til å sette fingeren på aktuelle problemstillinger? Hva har hun satt fokus på i sin AW20-visning. Svaret får vi tirsdag klokken 14.30, da det franske motehuset viser frem sin nye kolleksjon.

Virgil Abloh tilbake etter sykemelding

I september i fjor ble det kjent at it-designer Virgil Abloh hadde fått beskjed av legene om å bremse ned. Den populære designeren, som i tillegg til sitt eget merke Off-White også er herredesigner for Louis Vuitton, måtte droppe å delta på sin egen SS20-visning, og ta seg pause i tre måneder.

Nylig var han tilbake på herremoteukene etter sykemeldingen, med sin AW20-visning for Louis Vuitton. Nå returnerer den populære amerikaneren til moteuka i Paris, når Off-White sin høstkolleksjon skal vises frem torsdag kveld denne uken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Virgil Abloh. Bilde: Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images

Ny mann bak rattet hos Kenzo

I juni i fjor ble det kjent at Carol Lim og Humberto Leon skulle gi seg som sjefdesignere for Kenzo. Designerduoen hadde på det tidspunktet sittet åtte år i rollen. Grunnen til at de ønsket å slutte var for å kunne fokusere fullt og helt på Opening Ceremony. Kort tid etter ble det kjent at alle butikkene deres stenges, og at de har solgt merket.

Kort tid etter ble det kjent at Felipe Oliveira Baptista var blitt valgt ut til å ta over som kreativ leder. Han hadde da erfaring blant annet fra Lacoste.

I januar ble det kjent at Kenzo ville skippe herremoteuka i Paris, og i stedet kun være med på damemoteuka som nå er i ferd med å starte. Da vil både AW20-kolleksjonene for dame og herre vises frem. Det blir det første man får se av Baptistas visjon for det franske merket.

Virusfrykt

For kort tid siden ble det kjent at flere av de kinesiske moteukene skulle avlyses. Dette var grunnet frykt for smittefare og videre spredning av coronaviruset. Men dette påvirker ikke bare de lokale moteukene.

For hundrevis av kinesiske motefolk, innkjøpere og presse har droppet å reise på de internasjonale moteukene. Bakgrunnen for dette er både utreiseforbud fra visse områder i Kina, i tillegg til den generelle frykten for å smitte ved å oppholde seg i store folkemengder, slik som på moteeventer.

Ettersom Kina er blitt stadig mer viktig for den internasjonale motebransjen, kan dette selvsagt legge en demper på det hele. For ikke å snakke om også forsinke AW20-kolleksjonene kraftig.

Man har allerede sett det under moteuka i Milano, der Armani valgte å avlyse visningen, og streame live på nett uten publikum. Dette på grunn av nettopp frykt for viruset, som allerede har kostet mange menneskeliv i Nord-Italia.

Les også: Luksusbransjen forsetter å vokse tross dommedagsprofetier