Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Gucci-kampanje

Luksusbransjen forsetter å vokse tross dommedagsprofetier

Men 2020 kan se ganske annerledes ut.

Mot slutten av fjoråret slapp Business of Fashion The state of Fashion sammen med konsulentfirmaet McKinsey & Company. I rapporten tar de for seg status i motebransjen, samtidig som de kikker i spåkula for å se hva som venter. Og det var dystre spådommer; pessimisme, nervøsitet og bekymring vil prege tiden som kommer, også i luksussegmentet.

Men nå som tallene for fjerde kvartal av 2019 er klare, vitner det om at den jevne og i visse tilfeller kraftige veksten hos motehusene enda ikke har snudd.

Les også: Skandaler, rykter, avlysninger og dødsfall – slik var moteåret 2019

Hos motekonglomeratet LVMH, som er verdens største, pekte pilene oppover. De økte omsetningene med 12 prosent i fjerde kvartal. Dette betyr at deres totale omsetning for fjoråret hadde en oppgang i forhold til fjoråret på 15 prosent.

Hos Kering, som blant annet eier Gucci, Balenciaga og Bottega Veneta, var omsetningen ifølge The Fashion Law en del høyere enn forventet. De endte det fjerde kvartalet med en økning på 13,8 prosent, og år 2019 med 13,3 prosent høyere omsetning enn 2018. Dette vitner om at analytikernes skepsis til hvorvidt Gucci-veksten ville fortsette, i alle fall foreløpig ikke har vært begrunnet. Merket vokste 11 prosent i fjerde kvartal.

Det asiatiske markedet har blitt voldsomt viktig for motemerkene. Med det pågående Corona-viruset, demonstrasjonene i Hong Kong og reiserestriksjonene rundt om i Asia, kan det ifølge Nasdaq forventes at tallene vil se ganske annerledes ut i første kvartal av 2020.

Les også: Slik påvirker virusfrykten motebransjen

Les også
Skinny jeans gjør comeback i 2025

Siste saker

Mest lest nå
Les mer