maria grazia chiuri hos dior. foto getty images

Maria Grazia Chiuri hos Dior. Foto: Getty Images

Slik former kvinner motebransjen og de største motehusene nå

Revolusjonen blant kreative ledere og sjefdesignere.

Gamle holdninger blir utvannet i det kvinnene tar en større og sterkere posisjon i motebransjen. Dette tiåret ser man en tendens til at selvgjorte og hardtarbeidende kvinner jobber for å snu bransjen til det bedre. Dette merker man spesielt ved å se til de gamle franske motehusene.

Vogue-skribent Sarah Mower skriver at man for 30 år siden ikke engang kunne se for seg at kvinnelige designere i dag ville være med på å forandre bransjen. Dette mener hun de gjør, ikke ved å tilpasse seg mannlige lederregler, men ved å ignorere dem, stole på egne instinkter, leve etter hva en selv mener er rett og gjøre det kreative tilgjengelig for en hel generasjon.

Kvinner i sjefsstolen

I 2016 ble det kjent at italienske Maria Grazia Chiuri skulle ta over rollen som kreativ leder hos Dior. Her tok hun over stafettpinnen etter Raf Simons. Det erkefranske motehusets hadde 70 år med motehistorie bak seg, men Chiuri ble med dette Diors første kvinnelige sjefsdesigner.

Andre kvinner som gjør suksess som kreativ leder hos store motehus er i dag Clare Waight Keller hos Givenchy og Sarah Burton hos Alexander McQueen. Begge motehusene er favoritter hos det britiske kongehuset. Under det store prinsebryllupet i England i 2018 mellom hertug Harry og hertuginne Meghan, var brudens kjole signert Keller for Givenchy. Med dette valgte hertuginnen en kjole fra et erkefransk motehus, men med en britisk sjefsdesigner.

Da Karl Lagerfeld døde i februar i år, var det hans høyre hånd gjennom 30 år som overtok stillingen som kreativ leder. Virginie Viard sitter nå i sjefsstolen hos det erkefranske motehuset. Selv om hun bare har hatt denne jobben i noen få måneder, har arbeidet hennes falt i god smak hos motepresse og influencere verden over.

En kvinne som designet plagg som traff midt i kvinners hjerte, var Phoebe Philo hos Celine. Franske Philo ble beskrevet som en designer som virkelig skjønte hva kvinner ønsket å kle seg i, og fortvilelsen var stor da det i 2017 ble kjent at hun ville forlate Celine etter 10 år i sjefsstolen. Spetakkel ble det spesielt da det ble offentliggjort at hennes arvtaker var den rocka designeren Hedi Slimane.

Det er i dag mange kvinnelige sjefsdesignere som gjør stor suksess i bransjen; Miuccia Prada, Vivienne Westwood, Rei Kawakubo, Donatella Versace og Vera Wang er folk som ikke er redd for å markere seg.

Åpner nye dører

Kvinner gjør i dag stor suksess som sjefsdesignere hos historierike motehus, men de åpner også nye dører i motebransjen. Victoria Beckham gikk fra å være kjent som Posh Spice, til å bli et solid moteikon. Med sitt selvtitulerte motemerke har hun fått plass i hjertet til kvinner over hele verden.

Olsen-tvillingene, Mary-Kate og Ashley, har også blitt to favoritter. Tvillingene har lenge vært stilikoner for flere kvinner, noe som var en fordel da de lanserte luksusmerket The Row. Motemerket gjør det stort og selges i dag hos de største luksusbutikkene verden over. På Instagram har The Row i overkant av én million følgere. Her er de tro mot seg selv og viser identiteten til merket ved bruk av kunst og estetikken som inspirerer dem. Bilder av tvillingparet selv utgår.

View this post on Instagram

Resort 2020 Collection

A post shared by The Row (@therow) on

I mai i år annonserte Rihanna og LVMH at de starter et nytt luksusmerke. Med Fenty ble superstjernen den første svarte kvinnen til å starte et eget motehus og den første svarte kvinnen til å sitte i sjefsstolen hos LVMH.

Politikk og mote

Kvinner har fått en sterk posisjon i motebransjen, men må til tider heve stemmen mer enn menn. Som alt annet blir også motebildet påvirket av politikken rundt oss, og selv om vi ser en feministisk bølge – er det ikke alle politikerne som henger med på den. Med en president som kommer med kommentarer som «Grab them by the pussy» og andre kvinnefiendtlige utsagt, var det tydelig å se at designerne kom med et motsvar.

Under moteuken i København for to år siden kom merket Munthe med et stikk mot den amerikanske presidenten. Moteshowet ble avsluttet med at noen av modellene hadde Donald Trumps ansikt som en maske, mens designer Naja Munthe kom ut på catwalken med en t-skjorte som hadde teksten «Pussy Grabs Back».

Feminisme og politikk kommer godt frem på catwalken – og ikke bare fra kvinnelige sjefsdesignere. Før hele #MeToo-kampanjen tok også Chanels tidligere sjefsdesigner Karl Lagerfeld og slag for kvinnen. I september 2014 avsluttet Lagerfeld visningen med en feministisk parade. Nedover catwalken gikk modellene med megafoner og skilt med teksten «History is her story», «He for she» og «Free freedom».

Siden Maria Grazia Chiuri kom til Dior har feminisme også vært en viktig del av Chiuris design. I 2016 fikk hun stor oppmerksomhet for t-skjorter med teksten «We Should All Be Feminists».

Til Vogue uttalte designeren følgende.

«Jeg var 51 år og tenkte på alle faser i livet mitt og reflekterte over hva samfunnet ser på som en kone, en datter og en mor. Å uttrykke seg gjennom mote handler ikke bare om å lage en utrolig kjole. Som designer og som kvinne tror jeg vi har et ansvar om å lese tiden vi lever i».

Les også: Slik har det gått med Burberry under Riccardo Tiscis ledelse