Derfor satser motehusene på solbriller

Foto: Instagram/@katarinapetrovic

Derfor satser motehusene på solbriller nå

Har de tradisjonelle solbrilleprodusentene noe å frykte?

De siste årene har både små og store motehus utvidet horisonten, og satser nå også på andre ting enn det de tradisjonelt har drevet med, som for eksempel solbriller. For på lik linje med at de lanserer skjønnhetsprodukter, luksuriøse eiendommer verden over og kaster seg inn i restaurantbransjen, er utvidelse av produktkategorier et forsøk på øke omsetning og også treffe en ny kundegruppe.

Bør de mer tradisjonelle solbrilleprodusentene ruste seg for kamp?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Relativt lite kostbar identitetsmarkør

– Hvilken strategi de ulike motehusene har for lansering av solbriller, skal ikke vi spekulere i. Når det er sagt, er det klart at et produkt som solbriller er veldig synlig. Det er forbundet med sol, sommer og fritid, og det gir positive assosiasjoner, sier Mona Langeland, markedskonsulent i Krogh Optikk til Melk & Honning.

– Samtidig koster det stort sett mye mindre enn klær og andre accessoirer fra motehusene. Sånn sett er en merkesolbrille en relativt lite kostbar identitetsmarkør, og kan derfor være viktig for motehusene å ha i sitt sortiment.

Langeland nevner den amerikanske designeren Tom Ford som eksempel. Han startet med å designe solbriller før han kom med ready to wear-kolleksjoner. Mens andre motehus har hatt den mer tradisjonelle utviklingen hvor solbriller har hatt en vekst de siste årene.

– Gucci er prakteksempelet på motehus som har en rød tråd gjennom design av klær og solbriller. Tidligere har flere av solbrillene som blir brukt på catwalken vært showpieces, men nå ser vi at de fleste også kommer i butikk. Krogh Optikk er en av de få som får tilgang til disse solbrillene fra catwalken og special collections fra de ulike motehusene.

– Bottega Veneta har under Daniel Lee gjort endringer på hele sitt designuttrykk, og solbriller har blitt en viktig del av den helhetlige kolleksjonen. På catwalken har solbrillen tatt over, og flere motehus styler flere antrekk med solbriller eller innfatninger – det er veldig spennende, sier Langeland.

Derfor satser motehusene på solbriller
Mona Langeland i Krogh Optikk. Foto: Krogh Optikk

Les også: Hvorfor har motebransjen lagt sin elsk på blomster?

Taper ikke terreng

Hvordan er etterspørselen etter designersolbriller?

– Celine har lenge vært et svært etterspurt solbrillemerke, særlig de ikoniske modellene som på folkemunne har fått navnene Baby Audrey og Audrey. Bottega Venetas tilstedeværelse i sosiale medier har økt betraktelig det siste året, og med dette tror vi etterspørselen også vil øke her.

– Ettersom assosiasjonene mellom merkets identitet og stil også er synlig i solbrilledesignet, er det flere som har preferanser på solbrillemerke. Alt ettersom om man ønsker en klassisk Giorgio Armani eller trendy og iøynefallende Gucci-solbrille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos Krogh Optikk opplever de at særlig Tom Ford og Gucci er populære solbrillemerker om dagen.

Men de mer tradisjonelle, rendyrkede solbrillemerkene taper ikke terreng av den grunn, mener Langeland.

– Ray-Ban har vært et folkekjært solbrillemerke siden lanseringen av Aviator helt tilbake i 1937. Og etterspørselen etter solbrillene deres har hatt jevn stigning de siste årene. Særlig etter at det ble mulig å sette originale Ray-Ban styrkeglass i solbrillene deres.

Hun mener at man foreløpig ikke ser noen indikasjoner på at de tradisjonelle solbrillemerkene vil tape omsetning til motehusene.

– Flere solbrillemerker som eksempelvis Oliver Peoples og Barton Perreira har en stor kundegruppe på grunn av sin kvalitet, materialvalg og ekspertise innen solbrilledesign.

– Det vil i tillegg alltid være stort fokus på solbriller til bruk under sport- og fritidsaktiviteter, og i Norge ser vi at folk velger ulike solbriller til ulike bruksområder. Merker som Ray-Ban øker årlig sin solbrillekolleksjon og valgmuligheter innen materiale- og fargevalg, noe som gjør dem relevante med tanke på trender.

Derfor satser motehusene på solbriller
Foto: Trine Hisdal/Krogh Optikk

Les også: Dette er plantene som vil dominere feeden din i 2020

– Ikke vårt hovedprodukt

Det er ikke bare luksusmotehusene som satser på solbriller. Også mindre merker kaster seg på trenden.

Blant dem er danske By Malene Birger som nå er aktuell med sin første kolleksjon med solbriller for SS20, som består av fire ulike innfatninger.

Disse er produsert av København-baserte Messy Weekend. Selskapet jobber direkte med miljøorganisasjonen Proartso. For hvert solgte par, skal to kilo plastavfall fjernes fra verdenshavene.

– De riktige solbrillene kan sette attituden for en hel look, så det føles fantastisk å kunne være i stand til å fullføre By Malene Birger antrekket for vår/sommer 2020 med disse kule brillene, sier kreativ leder Mathilde Torp Mader til Melk & Honning.

– Solbriller er et klassisk statement-tilbehør som også har en funksjon. For oss har denne lanseringen hovedsakelig handlet om å fullføre garderoben for våre By Malene Birger-kvinner.

Mader forteller at de lanserer solbriller akkurat nå fordi timingen var riktig. I tillegg fikk de teame opp med Messy Weekend som tilbyr en bærekraftig tilnærming til produksjonen.

– Hvor stor del av omsetningen tror dere solbriller kommer til å utgjøre på sikt?

– De er blitt veldig godt mottatt så langt, men beslutningen om å lansere solbriller kommer fra det faktum at vi ønsket å tilby vår By Malene Birger-kvinne et omfattende univers. Solbriller er ikke en av våre hovedprodukt-grupper og det er heller ikke vår plan at det skal være det. Noe som også reflekteres i vårt lager. Men det gjør det mulig for oss å tilby den siste touchen på en look.

By Malene Birger SS20. Foto: By Malene Birger

Kan være trekkplaster for mer salg

– Solbriller er blitt en viktig del av et antrekk, i tillegg til at det har en funksjonell nytteverdi: Å beskytte øynene. Mange investerer i dyre solbriller fordi dette vil heve antrekket, på lik linje med skotøy og vesker, sier Nina Vogth, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring hos BI til Melk & Honning.

– Solbriller varer også lenger enn for eksempel en genser. Mange kjøper solbriller som er tidløse med basic design, noe som gjør at de kan ha brillene i flere år uten at de går av mote. Solbrillene vil derfor oppleves for mange som en verdiøkning på antrekket og utseende. Vi er derfor mer villige til å bruke litt mer penger på et par solbriller.

Vogt forteller at solbriller fra kjente og dyre merker er sosialt «trygt» å kjøpe.

– Vi liker å følge trender og ikke skille oss ut for mye. En solbrille fra et kjent merke vil være en stor trygghetsfaktor for mange. I tillegg vil mange føle at de hever sitt eget selvbilde ved å vise omverdenen hvilke briller man har råd til.

– Dyre og kjente brands oppfattes også som bedre kvalitet enn ukjente merker. Dette er dog ikke alltid tilfelle, men så lenge oppfattelsen er der, så gjør det stor nytte. Dyre solbriller vil også øke ens egen status sosialt

– Hvorfor tror du motehusene nå satser på solbriller? Er det økonomisk smart?

– Motehusene satser på tilbehør, deriblant solbriller, til resten av antrekket. Solbrillene kan være et trekkplaster for mer salg. Selv om de ikke tjener mye på å selge solbrillene, og kanskje taper på de økonomisk, så vil det ha positive ringvirkninger nettopp ved å trekke folk slik at de kjøper.

Vogt tror motehusene kan ta opp kampen mot mer tradisjonelle solbrilleprodusenter.

– Solbriller med høy merkelojalitet og som har et sterkt merkenavn vinner ofte i markedet. De er anerkjente for forbrukeren, blir oppfattet som trendy og med høy kvalitet og anerkjennelse fra andre trendsettere. Forbrukerens tro på at disse brillene skaper merverdi, gjør at de kan ta opp kampen.

Les også: Nå skal også denne garderobefavoritten bli bærekraftig