Foto: via Instagram / @luck_botanical

Dette er plantene som vil dominere feeden din i 2020

De er grønne, fotogene og sosiale medie-stjerner.

Grønne planter har alltid vært en kilde til inspirasjon og rekreasjon, men minst like ofte vært forbundet med eldre damer og spesielt interesserte.

De siste par årene har imidlertid planteinteressen – på lik linje med interessen for blomster – spredd seg via Instagram til den yngre generasjonen som igjen har gjort noe med måten vi forholder oss til de grønne husplantene på.

Les også: Hva er egentlig greia med motebransjens kjærlighetsforhold til blomster?

Melk & Honning har snakket med et knippe eksperter om hvilke planter som vil dominerer Insta-feeden din i 2020.

Tilbake til naturen

– Planter fra vårt eget klima vil vi se mye til fremover, sier Anne Mina Lillelien i Mina Milanda til Melk & Honning.

Hun trekker frem bregner og Terrarium, som er plantet i glass – og har et eget økosystem. Gjerne kreativt dekorert med andre naturelementer, som skjell og stein. Mosesorter, også i glass, er en annen trend hun har tro på for 2020.

Foto: Instagram / Mina Milanda

– Alt som gir fukt og et levende selvstendig uttrykk. Det forklarer trenden med at vi vil ha et stykke natur inn.

– Hvorfor tror du vi er så opptatt av grønne planter?

– Fordi det er så eksistensielt for oss mennesker. Vi er avhengig av naturen, også på et estetisk nivå. Det får oss til å trives, puste og leve. De øker rett og slett livskvaliteten vår.

Lillelien mener at plantetrenden vil øke kunnskapen vår om å omgi seg med levende materialer, og at det vil gå over til å bli en livsstil – slik at vi kommer enda nærmere naturen.

Tropiske trender

John Andrè Hanøy, mannen bak nisjebutikken Luck Oslo på Grünerløkka, mener grønne planter gir oss den jordingen vi trenger, og lar oss ta med naturen inn i hjemmet vårt.

Han spår at 2020 er året der vi fortsett vil se mye av tropiske grønne planter, men at det også blir mer farger på bladene.

Foto: Instagram / @luck_botanical

– Dette året kommer vi til å se mye spraglete planter som calathea, maranta, syngonium, hoya og philodendron.

Monstera, philodendron birkin og aglaonema prestige. Foto: Instgram @luck_botanical

Hanøy trekker også frem begonia, som kommer i alle varianter og farger. Trenden med sukkulenter og kaktuser fortsetter. Trendplantene monstera og strelitzia nicolai vil vi fortsatt se mye av, tror han.

– Planter som vi ikke har sett i Europa tidligere kommer også til dukke opp.

Han mener planter og plantestell ikke lenger er forbehold eldre damer.

– Det som er spesielt fint er at det nå er mange menn som kjøper og samler på planter. Sånn var det ikke tidligere. 

Handler planter som kunst

Den store etterspørselen etter planter og blomster har gjort at stadig flere våger å satse på nisjekonsepter, slik som plantebutikker som ikke er en del av en kjede.

Tessi Werner, Camilla Storemark og Hedda Braathen driver Botanik på Majorstuen i Oslo. Foto: Instagram/ @Botanik

Akkurat det har jentene bak Oslos nye plantebutikk gjort. Botanik satser på hverdagsluksusen planter og blomster gir.

– Vi tror trenden med planter er todelt. Behov og utsmykning. Det ligger i vår natur å ønske å omgi oss med planter da de produserer oksygen, forteller daglig leder, Hedda Braathen.

Plantene de spår kommer til å bli mest trendy i 2020 er store tropiske planter samt hengeplanter.

– Strelitzia har lenge vært en favoritt, og er fortsatt elsket av mange. Areca- og Veitchia-palmer understreker tropetrenden som også vil prege interiørbildet i 2020, slår Braathen fast.

Hun forteller videre at det store fokuset på grønne planter de siste årene har gjort at vi er mer bevisst på hva som gir oss ro og glede.

Fiolinfiken, grønn bukett og luftplante. Foto: Instagram / @botanik

– De fleste av oss har opplevd å sitte i trendy miljø med planter. Da spiller underbevistheten inn, og hjernen gir oss beskjed om at «dette liker vi» og vil ha mer.

Braathen forteller at måten vi handler planter på har forandret seg etter at det grønne skiftet kom. Nå ser vi på plantekjøpene våre på en helt annen måte.

– Vi ser at folk handler planter mer som kunst. De ønsker store planter som gir en wow-effekt, og planlegger ofte hele rommet rundt en statement-plante. «Bigger is better».

Les også: Luksusbransjen forsetter å vokse tross dommedagsprofetier