– Dette er en butikk vi har drømt om å jobbe med lenge!
Da Melk & Honning tidligere i år kåret mote-Norges mektigste havnet Tine Mollatt på en åttende plass. Hun har drevet suksessmerket ByTimo i mer enn 15 år; de siste årene sammen med datteren Elisa.
Blomstrete, feminine kjoler er utvilsomt kjennemerket, og hertuginne Kate Middelton, skuespiller Emma Stone og kosmetikkguru Kylie Jenner er blant de som har hatt på seg ByTimo i offentlig sammenheng. Merket selges per i dag også hos alt fra Moda Operandi til Barneys i New York.
Nå utvider ByTimo i USA. For kort tid siden ble det nemlig kjent at det norske merket nå havner hos Intermix.
Til Melk & Honning kan de to fortelle at de er utrolig stolte av dette.
– Intermix er en stor aktør på det Amerikanske markedet. De har per i dag 36 butikker i USA, samt at de er store på nett, så dette er utrolig kult. Dette er en butikk vi har drømt om å jobbe med lenge!
– De har et lekent, feminint utrykk som passer oss perfekt.
Store endringer i firmaet
Elisa Mollatt kan fortelle at de har gjort store endringer i firmaet de siste årene.
– Det gjelder både her hjemme og ute i verden. Fra det å ha salgsagenter og distributører i opptil 25 land, har vi nå sakte men sikkert endret dette til å ha fullt ansvar for salg og egen merkevare. På den måten kan vi selv ha direkte kontakt med alle markedene og aktørene vi jobber med.
Etter dette skiftet har de klart å komme inn i en rekke butikker rundt om i verden; I tillegg til Barneys og Moda Operandi, Libery, Browns Fashion, farfetch og mange flere.
Fordelt på selskapene her hjemme og internasjonalt hadde ByTimo i 2017 et resultat på ca 2 millioner, og en omsetning på ca 61 millioner. Det ligger dog an til rekordomsetning for Bytimo for fjoråret, med en estimert omsetning for 2018 på 72 millioner og et resultat på 5 millioner.
Mye av dette er nok takket være en rekke kjendisers og influenceres omfavnelse og omtale av merket.
– Det er jo så mange fantastiske jenter verden over som bruker klærne våre, blant andre Taylor Swift, Camille Cherriere, Drew Barrymore og mange flere.
– Bare for et par uker siden i NYC gikk jeg nedover gaten og så flere amerikanske jenter gå rundt i våre kjoler, – fy søren så kult det er, forteller Elisa.
Kommer ikke til å delta på det «nye» Oslo Runway
ByTimo viste fast under Oslo Runway helt siden oppstarten i 2015, og alle de påfølgende sesongene. I november i fjor slapp likevel nyheten om at de ikke ønsket å delta under det da nært forestående moteeventet. Kort tid etter ble Oslo Runway avlyst på grunn av andre årsaker.
Nå er det blitt gjort kjent at Oslo Runway er en saga blott, og at man i stedet har gått sammen med Collective Oslo Fashion Art Festival for å skape motefestivalen Fushion.
Dette er ikke noe ByTimo kommer til å delta på – i alle fall ikke i første omgang.
– Men Fushion høres ut som et veldig fint konsept! Vi har ingen plan om å delta her nå, da det ikke passer inn i våre planer. Men vi gleder oss til å følge med, og ønsker den fine gjengen bak lykke til.
Hva er ellers planene for ByTimo fremover?
– Vi har mange spennende planer fremover, og kommer blant annet med flere kule lanseringer i løpet av høsten. Vi fortsetter å leve ut konseptet vårt, og å fortelle vår historie og verdier gjennom kolleksjonene og plattformene våre både i Norge og internasjonalt, konkluderer de.
Alle bilder: Ole Martin Halvorsen/ ByTimos AW19-kampanje