Hva betyr Oslo Runway-avlysningen for designerne?

Vi spurte de som skulle vise – og ikke.

Forrige uke ble det kjent at Norges versjon av de internasjonale moteukene, Oslo Runway, avlyses denne sesongen – og det bare en knapp måned før det hele skulle sparkes i gang. Bakgrunnen er at eierne nå skal bruke tiden frem mot moteuken i august til å finne en mer fremtidsrettet visningsplattformsmodell som vil være mest mulig verdiskapende for den norske motenæringen.

– Dette er en mulighet til å tilegne oss enda mer kunnskap for å kunne skape en moteuke for fremtiden. Det er viktig at vi fortsetter å være en aktuell plattform som bidrar med vekst og oppmerksomhet for den norske motebransjen, sa Ditte Kristensen prosjektleder for Oslo Runway i en uttalelse.

Men hva med designerne som skulle vise under sesongens moteuke. Hva tenker de om at Oslo Runway nå avlyses?

– Viktig å holde kvaliteten oppe

– Vi fikk vite det en stund før pressemeldingen kom ut, så vi var godt forberedt, forteller Charlotte Fische til Melk & Honning.

Sammen med Linn Sannes Breivik Ribeiro er hun grunnlegger av klesmerket Moiré, som er et utspring av det kreative byrået Moiré Agency. Det ble startet ut fra et felles ønske om å få skreddersøm tilbake i faget, og de to har vist frem sine kolleksjoner under Oslo Runway flere ganger. Det hadde de også planer om denne sesongen.

– Første reaksjon var selvfølgelig at det er synd, men når Oslo Runway begynner å få så høy kvalitet når det kommer til venues og designere i tillegg til mye utenlandsk presse er det klart at det er viktig å holde kvaliteten oppe hver eneste sesong.

Fische forteller at hun har full forståelse for det å stoppe opp nå for heller å konsentrere seg om moteuka i august.

– Det samme gjelder jo for enhver merkevare: Om man vokser for fort er det noen ganger lurt å stoppe opp slik at kvaliteten og DNA-et består.

De det kan få konsekvenser for er eventuelle nykommere eller designere som har satset på det å skulle vise under Oslo Runway, tror Fische.

– Da er jo selvfølgelig resultatet at man ikke får vist seg fram til utlandet på samme måte. Men klarer man å holde seg aktuell som et brand og heller satse mot august, tror jeg ikke det skal ha så mye å si.

Thea Sofie Loch Næss i Moiré. Foto: Therese Fische (Instagram @_moire__)

– Interessant å se om det vil gi grobunn for andre eller alternative initiativer

Ida Falck Øien står sammen med Harald Lunde Helgesen bak motemerket Haik/w. De er kjent for sine tette bånd til kunstverdenen og sine sterkt tematiske kolleksjoner der de gjerne henter inn samarbeidspartnere fra inn og utland.

Gjennom flere sesonger har de vært en del av Oslo Runway-programmet, og i august i fjor vant de også Bik Bok Runway Award. Blant premien var en visning under sesongens Oslo Runway slik det også har vært for tidligere vinnere av prisen.

Øien forteller at avlysningen kom overraskende på dem.

– Jeg tenker at det er et symptom på at feltet fremdeles er ganske åpent og under utforming som den unge motenasjonen vi er.

Haik har allerede skapt en rekke looks som de i utgangspunktet skulle vise frem under åpningsvisningen under sesongens Oslo Runway.

– Men vi har heldigvis en superfin og spennende måte å vise frem deler av kolleksjon vår som er utviklet for og i samarbeid med danserne Solveig Styve Holte og Rannei Grenne, og musikerne Anja Lauvdal og Heida Karine Johannesdottir, som skal skje i form av en danseforestilling på Golsa i tre dager i starten av februar.

– Det interessante i kjølevannet av avlysningen blir det å se om det vil gi grobunn for andre eller alternative initiativer, konkluderer Øien.

Les også: – Nå kjenner vi at tiden er moden for å reagere litt på disse tingene, forteller Ida Falck Øien.

Haik/w vant Bik Bok Runway Award i august 2018

ByTimo trakk seg allerede i november: – Ble usikre på hvilken vei Oslo Runway skulle ta videre

Tine Mollatt er grunnlegger og designer av ByTimo. Det norske motemerket som også har fått massiv internasjonal oppmerksomhet blant annet for sine sommerlige blomsterkjoler og designersamarbeid med navn som Gwyneth Paltrow har hatt visning under så godt som alle sesongene av Oslo Runway siden starten.

Hun forteller at ByTimo var et av de første merkene som sa ja til å bli med da Ditte Kristensen og Dita Berisha pitsjet ideen og filosofien bak Oslo Runway ved oppstarten i 2015

– Den passet som hånd i hanske for oss. Vi har absolutt hatt gleden av Oslo Runway, sier Mollatt.

Men den norska moteuka har lenge slitt med økonomien, og det har til tider vært usikkert om de i det hele tatt ville klare seg videre.

Til Melk & Honning avslører Mollatt at ByTimo valgte å trekke seg fra sesongens Oslo Runway allerede i november i fjor.

– Etter nøye vurderinger i løpet av høsten, valgte vi å si nei og meldte oss av Oslo Runway da. Vi fikk vite om avlysningen gjennom pressen på lik linje med alle andre, men det betydde lite for oss ettersom beslutningen allerede var tatt.

Det var flere grunner til at de ønsket å ta et steg bort fra moteuka.

– Ettersom tiden har gått har strategien og kreftene bak Oslo Runway endret seg. Nå som det også er med nye eiere ble vi meget usikre på hvilken vei Oslo Runway skulle ta videre, samtidig som flere av de andre norske merkene som jobber internasjonalt har trukket seg i tur og orden, forklarer Mollatt.

Hun forteller at ByTimo har investert mye penger i visningene og ikke minst lagt sjel ned i hver eneste produksjon.

– Skal vi noen gang bli med igjen må alle parter ha samme intensjon og målsetning for at prosessen skal bli like gledelig og inspirerende som tidligere.

Hun mener det ikke er noen tvil om at dette kommer til å påvirke den norske motearenaen.

– Her er det eierne av Oslo Runway som må komme på banen og fortelle hvem de ønsker å ha Oslo Runway for, slik at alle designerne kan ta stilling til om de vil være med videre eller ikke.

Instagram @bytimo – Supermodell Rosie Huntington-Whitely i en ByTimo-kreasjon

Oslo Runway-sjef: – Gir oss tid til å tenke nytt

Prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen, forteller til Melk & Honning at ønsket da de startet opp for tre år siden var å skape en norsk motearena der de norske merkene skulle få vise frem sine kolleksjoner på hjemmebane. 

– Her var målet å få både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, noe vi fikk etter første sesong.

– En del er skjedd de siste par sesongene i den internasjoanle motebransjen som også påvirker den tradisjonelle visningsplattformen. Ved å se fremover mot august gir det oss tid til å tenke nytt og skape noe som fungerer best mulig for norske brands.

Er du redd for at noen andre initiativtakere skal komme inn og overta Oslo Runway sin plass i mellomtiden?

– Oslo Runway har helt fra starten av ønsket å være åpne og samarbeide med alle som ønsker, og bistå til vekst og oppmerksomhet rundt den norske motebransjen. Dette endrer seg ikke bare fordi vi velger å ikke være med denne sesongen.

Hovedbilde: Getty Images.

Les også: Slik dekket den internasjonale motepressen Oslo Runway