Vogue Italia med virtuell modell på coveret

Foto: Skjermdump fra Instagram

Vogue med nytt historisk cover

– Dedikert til jenta som ikke eksisterer i det virkelige liv.

Italienske Vogue har lenge hatt tradisjon for å provosere med banebrytende og kontroversielle covere. Under tidligere sjefredaktør Franca Sozzanis ledelse, fikk man se alt fra oljekriser og plastisk kirurgi til skrekkfilmer og mord i bladhyllene.

Vogue Italia med sjefredaktør Emanuele Farneti i spissen fortsetter å velge covere som vekker oppsikt. På forsiden av magasinets mars-utgave er det nemlig en virtuell modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke første gangen aktører i motebransjen velger virtuelle til fordel for levende modeller. Allerede i 2015 lanserte Louis Vuitton sin første animerte kampanjemodell, hentet fra gamingens verden. Man har i ettertid fryktet at kunstige modeller og influencere kan ta jobbene fra ekte mennesker.

– Hva er ekte i dag? Introduserer Vogue Italias første imaginære coverjente, skriver Farneti på Instagram.

Med antrekk signert Giorgio Armani og stylet av it-stylist Lotta Volkova, sitter en virtuell modell på coveret skapt og fotografert av Mert Alas og Marcus Piggott.

– Mens vårt mars-nummer dukker opp i bladhyllene, er gatene i Milano nesten forlatt. Et smittsomt virus har spredt seg i løpet av et fåtall timer, og tvinger museer, barer, skoler og kontorer til å holde stengt. For en ubestemt tidsperiode vil folk måtte unngå fysisk sosial interaksjon, og hvis mulig, holde seg hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Er gaming blitt fashion?

View this post on Instagram

WHAT IS REAL TODAY? Introducing the first Vogue Italia imaginary cover girl. On newsstands tomorrow. Photography @MertAlas and @MacPiggott Fashion @GiorgioArmani Styling @lottavolkova —- “As our March issue appears on newsstands, the streets of Milan are almost deserted. A contagious virus has spread in just a few hours, forcing the closure of museums, bars, schools and offices. For a currently unknown period of time, people will have to avoid physical social interaction and, if possible, stay at home. In a paradoxical twist, reality has now caught up with, and overtaken the idea that gave rise to the issue you are about to read. As a precaution or for security, out of paranoia, laziness or convenience, we live in an age where physical experiences are in fact discouraged, turning them into an increasingly rare occurrence. Nowadays it seems dispensable, or even hazardous, to see, touch and speak to each other without the mediation of a computer screen. But, we wondered, if real life becomes an existence filtered by a screen, what does ‘real’ mean today? It is the question that inspired this month’s cover, which – created by the visionary talent of the photographers Mert and Marcus and our creative director Ferdinando Verderi – is the first in the magazine’s history to be dedicated to a girl who doesn’t exist. At least in real life.” #EmanueleFarneti See more via link in bio. Full credits: Editor in chief @EFarneti Creative director @FerdinandoVerderi Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio Hair @MustafaYanaz @artandcommerce MakeUp @_GeorginaGraham @managementartists Manicure @LaurenMichellePires @dandvmanagement Set design @migsbento @streetersagency Casting @midlandagency Production Palm Productions, @leonardpetit #whatisreal

A post shared by Emanuele Farneti (@efarneti) on

– Hva betyr «virkelig» i dag?

Coveret kommer bare to måneder etter et annet historisk cover. For sin januar-utgave valgte Vogue Italia å ha syv ulike illustrerte covere, signert berømte og up-and-coming kunstnere. Penger spart på å slippe fotoshoot skulle bli donert til oversvømmelsene i Venezia.

– I en paradoksal tvist har virkeligheten tatt igjen – og tatt over ideen som inspirerte til magasinet du nå er i ferd med å lese. Som en forholdsregel eller for sikkerhets skyld, på grunn av paranoia, latskap eller fordi det er behagelig, lever vi i en tid hvor man faktisk ikke blir oppfordret til fysiske opplevelser. Man gjør dem mer og mer til sjeldne hendelser, skriver Emanuele Farneti videre.

– Nå for tiden virker det unnværlig, eller til og med farlig å se, ta på eller snakke med andre utenom en dataskjerm. Men vi lurte på, hvis det virkelige livet blir en eksistens filtrert av en skjerm, hva betyr «virkelig» i dag? Det er spørsmålet som har inspirert til denne månedens cover, som er skapt av de visjonære talentene Mert og Marcus og vår kreative direktør Ferdinando Verderi – og som er det første i magasinets historie som dedikeres til en jente som ikke eksisterer. I hvert fall ikke i det virkelige liv.

Les også: Denne appen lar deg retusjere deg selv i videoformat