– Dedikert til jenta som ikke eksisterer i det virkelige liv.
Italienske Vogue har lenge hatt tradisjon for å provosere med banebrytende og kontroversielle covere. Under tidligere sjefredaktør Franca Sozzanis ledelse, fikk man se alt fra oljekriser og plastisk kirurgi til skrekkfilmer og mord i bladhyllene.
Vogue Italia med sjefredaktør Emanuele Farneti i spissen fortsetter å velge covere som vekker oppsikt. På forsiden av magasinets mars-utgave er det nemlig en virtuell modell.
Det er ikke første gangen aktører i motebransjen velger virtuelle til fordel for levende modeller. Allerede i 2015 lanserte Louis Vuitton sin første animerte kampanjemodell, hentet fra gamingens verden. Man har i ettertid fryktet at kunstige modeller og influencere kan ta jobbene fra ekte mennesker.
– Hva er ekte i dag? Introduserer Vogue Italias første imaginære coverjente, skriver Farneti på Instagram.
Med antrekk signert Giorgio Armani og stylet av it-stylist Lotta Volkova, sitter en virtuell modell på coveret skapt og fotografert av Mert Alas og Marcus Piggott.
– Mens vårt mars-nummer dukker opp i bladhyllene, er gatene i Milano nesten forlatt. Et smittsomt virus har spredt seg i løpet av et fåtall timer, og tvinger museer, barer, skoler og kontorer til å holde stengt. For en ubestemt tidsperiode vil folk måtte unngå fysisk sosial interaksjon, og hvis mulig, holde seg hjemme.
Les også: Er gaming blitt fashion?
– Hva betyr «virkelig» i dag?
Coveret kommer bare to måneder etter et annet historisk cover. For sin januar-utgave valgte Vogue Italia å ha syv ulike illustrerte covere, signert berømte og up-and-coming kunstnere. Penger spart på å slippe fotoshoot skulle bli donert til oversvømmelsene i Venezia.
– I en paradoksal tvist har virkeligheten tatt igjen – og tatt over ideen som inspirerte til magasinet du nå er i ferd med å lese. Som en forholdsregel eller for sikkerhets skyld, på grunn av paranoia, latskap eller fordi det er behagelig, lever vi i en tid hvor man faktisk ikke blir oppfordret til fysiske opplevelser. Man gjør dem mer og mer til sjeldne hendelser, skriver Emanuele Farneti videre.
– Nå for tiden virker det unnværlig, eller til og med farlig å se, ta på eller snakke med andre utenom en dataskjerm. Men vi lurte på, hvis det virkelige livet blir en eksistens filtrert av en skjerm, hva betyr «virkelig» i dag? Det er spørsmålet som har inspirert til denne månedens cover, som er skapt av de visjonære talentene Mert og Marcus og vår kreative direktør Ferdinando Verderi – og som er det første i magasinets historie som dedikeres til en jente som ikke eksisterer. I hvert fall ikke i det virkelige liv.
Les også: Denne appen lar deg retusjere deg selv i videoformat