Vogue Italia med historisk cover

Denne Vogue-forsiden er historisk

– Utfordringen var å bevise at det er mulig å vise klær uten å ta bilde av dem.

Frem til 50-60-tallet var illustrerte motemagasiner hverdagskost, signert storheter som Andy Warhol og Christian Dior. Siden den gang er det fotografier som først og fremst har preget forsidene.

Nå lanserer italienske Vogue sin januar-utgave med syv ulike covere tegnet av store navn innen den grafiske verdenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle coverne, i tillegg til reportasjene i januarutgaven vår er blitt tegnet av kunstnere. Fra berømte kunstikoner og spirende talenter til tegneserielegender, som har skapt uten å reise, shippe hele garderober med klær eller forurenset på noen som helst måte, skriver sjefredaktør Emanuele Farneti på Instagram.

Farneti tok over sjefsstolen etter at mangeårig redaktør Franca Sozzani gikk bort i 2016, etter nesten 30 år i magasinet. Hun gjorde Vogue Italia berømt for vågale og kontroversielle covere og moteserier med blant annet oljekrise, plastisk kirurgi og krig i fokus. Farneti har fulgt i hennes fotspor.

View this post on Instagram

*NO PHOTOSHOOT PRODUCTION WAS REQUIRED IN THE MAKING OF THIS ISSUE A preview of the January 2020 Vogue Italia Special Issue on newsstands January 7th @Paolo.Ventura featuring @FeliceNova in @Gucci Cover 7 of 7 *** "All of the covers, as well as the features of our January issue, have been drawn by artists, ranging from well-known art icons and emerging talents to comic book legends, who have created without travelling, shipping entire wardrobes of clothes or polluting in any way. The challenge was to prove it is possible to show clothes without photographing them. This is a first, Vogue Italia has never had an illustrated cover: and as far as I know no issue of Vogue Italia in which photography is not the primary visual medium has ever been printed. Thanks to this idea, and to these artists' process, the money saved in the production of this issue will go towards financing a project that really deserves it: the restoration of Fondazione Querini Stampalia in Venice, severely damaged by the recent floods.” @efarneti See more via link in bio. Full credits: #FeliceNovaNoordhoff @michamodels Editor in chief @efarneti Creative director @ferdinandoverderi Fashion @franragazzi @robertaninapinna Casting directors @pg_dmcasting @samuel_ellis @ DM Fashion Studio #VogueValues

A post shared by Emanuele Farneti (@efarneti) on

Artikkelen fortsetter under annonsen

Donerer til oversvømmelsene i Venezia

– Utfordringen var å bevise at det er mulig å vise klær uten å ta bilde av dem. Dette er en første gang, for Vogue Italia har aldri hatt et illustrert cover. Og så vidt jeg vet har ingen utgave av Vogue Italia hvor fotografi ikke har vært det visuelle hovedmediumet noensinne blitt printet, skriver Farneti videre.

Redaktøren forklarer at penger er blitt spart i produksjonen av magasinet, og at de istedenfor vil bli brukt til å restaurere Fondazione Querini Stampalia i Venezia, et kulturelt senter og bibliotek som er blitt stygt skadet av oversvømmelsene byen hadde i vinter, og som man fremdeles sliter med.

Kunstnerne som har bidratt til utgaven er Vanessa Beecroft, David Salle, Delphine Desane, Cassi A. Namoda, Yoshitaka Amano, Milo Manara og Paolo Ventura. Alle coverne viser en modell iført Gucci med kun én tekstlinje: «Ingen fotoshoot produksjon ble brukt for å lage dette nummeret».

Men det handler ikke bare om å bringe illustrasjonen tilbake til motemagasinet. Bærekraft og det å faktisk gjøre en forskjell står også sentralt, ifølge The New York Times.

Ved å kutte ut alt fra fotografer, modeller og stylister til location, catering, flyturer og bilturer, har Vogue spart miljøet for mye forurensning.

– 150 mennesker involvert. Rundt 20 flygninger og et dusin eller mer med togturer. 40 biler som står klare. 60 internasjonale leveringer. Lys som blir skrudd på for minst ti timer i strekk nonstop, delvis drevet av oljebaserte generatorer. Matsvinn fra catering. Plast til å pakke inn klærne. Strøm til å lade mobiler og kameraer, beskriver Emanuele Farneti prosessen med å skape ett nummer av det anerkjente magasinet i sin leder i januar-utgaven.

Les også: Hvorfor er retro logo blitt så trendy i beautybransjen?