Dette er H&Ms nye designersamarbeid

Se kolleksjonen her.

Collabs er etterhvert blitt en naturlig del av motebildet, og noen av dem som var først ute var H&M. Den svenske klesgiganten startet sitt nå velkjente årlige designersamarbeid med Karl Lagerfeld i 2004, og har siden samarbeidet med noen av vår tids største designere og motehus. Men de har også gjort mer nisjete samarbeid, nå sist med den colombianske designeren Johanna Ortiz og libanesiske Sandra Mansour.

Nå dropper et nytt samarbeid fra fast fashion-kjeden, denne gangen med det italienske merket Giuliva Heritage.

– Trodde det var en spøk

Det familieeide selskapet, kjent for å omskape klassiske herreplagg til tidløse plagg for kvinner, har i følge Vogue en imponerende liste over kunder og forhandlere. De forteller til motenettstedet at de «trodde det var en spøk» da de fikk en mail fra H&M om et mulig samarbeid.

I samarbeid med H&M har grunnleggerne Margherita Cardelli og mannen Gerardo Cavaliere skapt det som skal være en moderne vri på italiensk skreddersøm.

Foto: H&M

Kolleksjonen er laget av materialer med mindre påvirkning på miljøet som resirkulerte materialer og økologisk bomull. Det skal være i tråd med begge merkenes sirkulære tankegang.

Foto: H&M

Kolleksjonen er inspirert av Margheritas lån fra mannens garderobe, og består av klassiske skjorter, skreddersydde blazere og kåper i resirkulert ull, resirkulert polyester og økologisk bomull sammen med lette bluser, dresser og separate plagg.

Fargepaletten er holdt i toner av beige, marineblått, dus blå og burgunder samt klassiske mønster som pinstripe og ruter og detaljer som høyt liv og ballongermer.

Foto: H&M

Vil at plaggene skal gå i arv

– Det var fantastisk å jobbe med H&M om denne kolleksjonen. Sammen har vi skapt enkle og tradisjonelle plagg i et design som vil bestå tidens tann. Vi er spesielt glade for at vi har benyttet resirkulerte materialer, da vi alltid har vært lidenskapelig opptatte av ekte og meningsfull mote som varer. Og denne kolleksjonen fanger uten tvil denne lidenskapen, sier Gerardo Cavaliere og Margherita Cardelli Cavaliere.

Foto: H&M

– Vi er veldig begeistret over å samarbeide med ekspertene på skreddersøm i Giuliva Heritage. Sammen har våre team skapt tidløse og tilgjengelige plagg til den moderne kvinnen, inspirert av klassisk herredesign. Ved hjelp av H&Ms materialer med mindre påvirkning på miljøet og Giuliva Heritages design som gir plaggene lang levetid, har vi skapt en garderobe som vi håper at våre kunder vil la gå i arv fra en generasjon til den neste, sier Maria Östblom, Head of Design Womenswear i H&M.

Kolleksjonen vil være tilgjengelig i utvalgte butikker verden over og online fra 3. september.

Krisetall for H&M

Koronakrisen har, som forventet, truffet H&M hardt. I midten av mars måtte den svenske klesgiganten stenge mer enn 1000 butikker på verdensbasis. Og da tallene for første kvartal 2020 kom var det dyster lesning med en nedgang på 24 prosent i salg. I sommer ble det klart at de nå stenger 170 butikker og kutter i antall planlagte nyåpninger i et forsøk på å demme opp for tapet.

Les også: Triste nyheter for Bik Bok

Siste saker

Mest lest nå
Les mer