Vi har skrevet mye om H&M i det siste. For i et år i krise – den svenske klesgiganten er blant dem som er rammet hardest av koronakrisen – fortsetter de å droppe diverse samarbeid, nå sist med det italienske familiedrevne merket Giuliva Heritage.
Nå teamer H&M opp med streetwear-legende Kangol som med deres egne ord er en «streetwear collab for den selvskapte generasjonen».
Les også: Hva skjer egentlig med H&Ms gjestedesignersamarbeid?
Det har foreløpig ikke vakt særlig stor oppmerksomhet her hjemme, men internasjonalt har det allerede skapt overskrifter på de største motenettstedene.

Samarbeidet frontes av stjerneskuddet Mabel, som også har vært med på å lage deler av kolleksjonen. Den består forøvrig av 31 plagg og tilbehør – inkludert den ikoniske bøttehatten og helt nye Kangol-plagg.
Kangol ble grunnlagt i 1930, men det var først på 1980- og 90-tallet at merket for alvor fikk sitt store gjennombrudd. Siden har det vært en sentral del av både hip hop- og streetwear-kulturen med sin ikoniske logo.

– Jeg er så spent på denne kolleksjonen med Kangol og H&M. Streetwear er i blodet mitt, og Kangol er et så legendarisk merke. Det er utrolig å samarbeide med de, og å få dele kreativiteten og stilen min med en ny generasjon, sier 24-åringen.

– Kangol x H&M feat Mabel er et drømmesamarbeid for oss. Det forener et ikonisk streetwear-merke med en av de mest autentiske og genuine unge artistene nå, sier Emily Björkeheim, designsjef på Divided i H&M.
På spørsmål om hvorfor det føles riktig å satse på en slik type samarbeid nå, svarer Kristin Fjeld, kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge til Melk:
«Kangol x H&M feat Mabel forener et ikonisk streetwear-merke med en av de mest autentiske unge musikkartistene vi har i dag. Vi tror denne ærlige, morsomme og friske kolleksjonen, som er en oppdatert vri på 90-tallet, vil treffe en «selv-laget» generasjon som finner sin egen vei uavhengig av hvem de er eller hvor de kommer fra».

Kangol x H&M er tilgjengelig i utvalgte butikker og online fra 17. september.