Foto: CASPER SEJERSEN.

Dette er motemerket superstjernene elsker

Hanket inn Kate Moss for sin nyeste kampanje.

Skal man tro internasjonale motemagasiner som Vogue og Harper’s Bazaar, er Vampire’s Wife merket som flere stjerner har lagt sin elsk på om dagen.

Det er Susie Cave (53), kona til musiker og «prince of darkness» Nick Cave, som står bak merket kanskje aller best kjent for sine iøynefallende kjoler.

Den tidligere modellen, nå mor, muse og moteskaper, startet merket i 2014. Men det er først de siste årene at kjendiser som Cate Blanchett, Lily James, Dakota Johnson, Ruth Negga og Kate Moss er blitt spottet i designet.

Moss har tidligere beskrevet kjolene som «det lille huset på prærien-kjoler gone luxe». Nå figurerer supermodellen i en stjernespekket kampanje for den nyeste kolleksjonen som har fått navnet Pussy Bow.

Moss er i godt selskap med navn som Keira Knightley, Mary McCartney, Bella Freud, Philip Treacy og ekteparet Cave selv. Modellene har ifølge Vogue selv fått velge hvilke antrekk de har på seg i kampanjen.

Keira Knightley.

Holdt på å lukke merket

Hadde det vært opp til Susie Cave selv, hadde Vampire’s Wife vært et tilbakelagt kapittel. Hun holdt nemlig på å avslutte businessen for to år siden, da hennes 15 år gamle sønn Arthur falt i døden fra en klippe i Brighton, etter å ha eksperimentert med LSD. Men ektemannen Nick hjalp henne med å forstå at å jobbe var eneste måten tilbake til hverdagen på.

– Det er definitivt en glede i å skape. Jeg har alltid hatt lyst til å skape vakre ting. Men samtidig handler det om å ikke ønske å være et offer av det som skjedde med Arthur. Å ikke ønske å bli paralysert for resten av livet. Og selvsagt vise Earl (tvillingbroren til Arthur, journ.anm) den beste måten jeg kan overleve dette på. Vi måtte skjerpe oss for hans skyld og ikke la ham føle at han mistet foreldrene sine, sier designeren til Vogue.

Susie Cave, Nick Cave og Bella Freud.

Hun forteller videre at ektemannen er merkets største fan. Det kommer kanskje heller ikke som en bombe at det faktisk var han som fant på navnet til merket – han er jo tross alt det mange vil kalle en av verdens beste låtskrivere. Han lånte navnet fra en påbegynt bok han skrev om forholdet mellom kunstneren og hans muse.

– Jeg vet ikke hva det er, men kjolene får deg til å se ut som du praktiserer trolldom i en veldig romantisk kult. Akkurat slik som jeg ønsker å se ut hele tiden. Som musiker, forguder jeg Nick Cave og har alltid vært fascinert av Susie som hans gåtefulle muse og inspirasjon. Det er vakkert å se musen bli skaperen, sier musiker Florence Welch til Vogue.

Merket består foreløpig av romantiske bluser og kjoler med sterke silhuetter i luksuriøse materialer fra England, dekket av paljetter, fløyel og blomsterprint. Det gjenspeiles forøvrig i prisene, som strekker seg fra rundt 5300 til 30 000 norske kroner.

Les også: Relanserer dansk it-merke etter 17 år

Wolf Gillespie og Katy England.
Simon B. Mørch.
Kate Moss.
Susie Cave.
Mary McCartney.
Greta Bellamacina, Robert Montgomery og baby Lucian.
Keira Knightley.
Philip Treacy, Susie Cave og Stefan Bartlett.
Paul-Anthony Smith og Daisy Hoppen.
Uchenna El Fituri, Muna El Fituri og Thomas Houseago.
Lauren Cuthbertson.
Brett Ramey.
Fiona Crombie.
Amanda Harlech.
Sam Snow.
Nick Cave.