Melk & Honning har funnet frem norske smykkemerker som du kanskje ikke kjenner til?

Foto via Instagram @diawene_official

Syv norske smykkemerker du kanskje ikke kjenner (godt nok) til

Bli bedre kjent med de her.

Det finnes etterhvert så mange skandinaviske smykkemerker at det er lett å gå i surr. Men ofte snakkes det om de samme aktørene som man kan telle på én hånd, og som gjerne er større og mer etablerte enn de mindre up and coming – som også fortjener – og i større grad trenger – oppmerksomhet.

Les også: 6 norske motemerker du bør vite om

Her er en håndfull norske smykkemerker som du kanskje ikke kjenner – godt nok – til:

Boygal
Norske smykkemerker: Andreas Sogn og Martine Breen står bak Boygal. Foto: privat

Samboerparet Martine Breen og Andreas Sogn står bak smykkemerket Boygal som ble startet for ett år siden. I dag selger de smykkene sine blant annet på Luck, Svean og F5 i Oslo, Blanc i Lillehammer og Dale i Ålesund.

Svært woke – i ordet aller mest positive betydning – med en trendfølsom take på design. Temabaserte kolleksjoner heller enn å jobbe låst til en spesifikk estetikk eller stil. Det kan minne om motebransjens overgang til mer sesongløse kolleksjoner.

Målet er å skape frihet gjennom smykkene samt å utfordre det skandinaviske uttrykket gjennom det visuelle. Med bakgrunn fra produktdesign, visual merchandising innenfor retail og grafisk design har designerduoen fokus nettopp på grafisk design, bilder og video i tillegg til på selve smykkedesignet.

Crystal Haze Jewelry
Kjent for sine fargerike gummy bears lanserer nå Crystal Haze limited edition bjørner til jul. Foto via Instagram @crystalhazejewelry

Startet i 2017 av Sara Vlatkovic og Ophelia Alickaj som i seks år har designet og laget sine egne smykker. De to var nær å gi opp drømmen om et eget smykkemerke, men så løsnet det for alvor. Tidligere i høst nærmet de seg en million i omsetning så langt i år, melder Finansavisen. Omtalt i Vogue, The Evening Standard og Wallpaper.

Nå har det norske smykkemerket solgt seg inn i en rekke norske butikker samt til seks andre land, blant annet Taiwan og Hong Kong.

Lager smykker de ikke selv finner og vil ha. Foreløpig kanskje mest kjent – i alle fall her hjemme – for de fargerike gummy bearsene sett rundt halsen på influencere – som Nina Sandbech og Nnenna Echem – som er merkets foretrukne markedsføringskanal.

Demba Oslo

Da Ole Demba Gullbekk Bandeh kom hjem fra familieferie i Gambia i 2017, var det med en idé til et nytt smykkemerke i bagasjen.

Året etter grunnla han Demba Oslo sammen med Guru Thanabalan. Smykkene lages på tradisjonell måte av lokale sølvsmeder i Bakau, Gambia der Bandehs familie har sine røtter.

Bilde via Instagram @oledemba/ Foto: Ousu Leigh

Nå lanseres det norske smykkemerket også armbånd som sammen med 11 unisex-ringer utgjør sortimentet foreløpig. Ringene, som er en del av merkets Mandinka Tribe-kolleksjon, er en hyllest til den største etniske stammen i Gambia og deres tradisjonelle navngivning av nyfødte barn. Armbåndene skal være en forlengelse av dette.

Demba Oslo ønsker på sikt å tilby fast jobb for flere sølvsmeder i Bakau i Gambia. De donerer også 10 prosent av hvert smykkesalg til en lokal institusjon som tar hånd om lokale barn utenfor skoletiden.

Diawéne
Norske smykkemerker: Søstrene Aissatou og Haddy Ceesay bak Diawéne

Idéen bak Diawéne ble til for mange år siden. Men merket bygget på tradisjon og tidløshet ble først grunnlagt i 2019 med mål om å bringe håndverkstradisjoner fra Senegal og Gambia til Norge gjennom smykker.

Bak står søstrene Haddy og Aissatou Ceesay som lager smykker inspirert av enkelheten i skandiuttrykket. Men med detaljene og finishen fra det tradisjonelle vestafrikanske håndverket.

Navnet stammer fra det vestafrikanske etternavnet Diaw, og skal symbolisere en hardtarbeidende familie som i generasjoner har hatt en lidenskap for håndverk. Gjennom Diawéne ønsker søstrene å hylle sin egen bestefar – en familiemann med en fantastisk arbeidsmoral – ved å bruke lokale senegalesiske gullsmeder til å lage smykkene.

Mold Atelier

Oslo-basert kreativt studio etablert av Linda Christiansen og Mikal Murstad Strøm. De lager, i tillegg til kreativt innhold for andre merkevarer, håndlagde øreringer av resirkulert messing, sett hengende fra ørene til norske influencere som blant andre Katarina Petrovic.

Deres nyeste design Re:Mold er et direkte resultat av koronakrisens slag i trynet for en hel bransje med unike remakes av deres egen eksisterende design. Når én dør lukkes åpnes en annen, og så videre.

Re:Mold er redesign av merkets egne design
Ida Nilsen

Denne norske Oslo-baserte smykkedesigneren står bak smykkemerket med samme navn. Ida Nilsen, som laget sine første øredobber i mammaperm, har allerede internasjonale kjendiser på kundelisten.

Norske smykkemerker: Ida Nilsen har allerede internasjonale stjerner på kundelisten. Foto: Ida Nilsen

Smykkene, som per i dag består av kraftige hoops i gull og sølv, øredobber med perler og skjell i gull samt et halskjede, er alle etisk og bærekraftig produsert i resirkulert gull og sølv. Mens førstnevnte lages på et familieeid verksted i den spanske byen Cordoba lages de andre smykkene på et verksted i Briskeby i Oslo og i Lommedalen i Bærum.

Pearl Octopussy

Ok, helt ukjent er ikke akkurat tidligere FWSS-designer Cathrine Børter. Men med en digital hylleplass hos en av verdens største luksusnettbutikker Net-a-porter kan det nå for alvor bli fart på sakene for den norske designeren.

Nylig hoppet hun av designerkollektivet som nå utgjør det norske motemerket til fordel for egne prosjekter. Blant dem er smykkemerket Pearl Octopussy som egentlig aldri skulle bli noe mer enn et sideprosjekt. Men som nå er blitt så mye mer med utsalgssteder i Japan, Gøteborg og København i tillegg til Oslo.

Maksimalistisk, men sofistikert og balansert er smykkene, sett på en drøss av norske influencere – og etterhvert også internasjonale moteprofiler – i all hovedsak inspirert av havet og livet under vann – derav navnet.

Cathrine Børter står bak smykkemerket Pearl Octopussy. Foto via Instagram @pearloctopuss.y

Les også: Norsk motebransjes juleønske: – Kjøp lokalt