Cathrine Børter. Bilde: Privat

Den norske designeren Cathrine Børter og Pearl Octopussy kjøpes inn av Net-a-porter

– De kan velge og vrake av luksusmerker i hele verden, også valgte de lille Pearl Octopussy i Norge.

Norsk mote sin oppsving internasjonalt fortsetter, og Net-a-porter kjøper nå inn smykkene til Cathrine Børter. Den norske smykkedesigneren står bak det populære merket Pearl Octopussy som er sett dinglende fra ørene på mang en influencer og moteprofil.

Melk & Honning tok en prat med henne om det som startet som et lite sideprosjekt mens hun var i mammaperm, men som nå er blitt drømmen.

– Det hele startet som et lite sidekick for fire år siden, da jeg hadde litt ekstra tid under forrige fødselspermisjon. På dette tidspunktet jobbet jeg for FWSS, så det var vel aldri med intensjon at det skulle bli noe mer. Heller tvert om. Jeg prøvde å avslutte det flere ganger fordi jeg ikke hadde tid, men litt etter litt økte etterspørselen og etterhvert som prosjektet utviklet seg, fikk jeg en veldig sterk tilknytning til designet og konseptet. Det var som om det bare ble en forlengelse av meg, og ved hver eneste ledige anledning ved siden av jobben, perlet jeg. Leiligheten vår så helt bomba ut til tider for jeg startet på tusen prosjekter samtidig, forteller Cathrine Børter til Melk & Honning.

Siden har ting bare ballet på seg for den norske designeren.

– Det er jo en jobb, men føles som en hobby. Det har blitt en del av meg. Jeg føler aldri at jeg «satset» eller bestemte meg for noe. Veien ble til underveis. Men ønsket om å fortsette er veldig sterkt.

Under moteuka i København i fjor vår viste hun smykkene for første gang på catwalken som en del av visningen til danske Baum und Pferdgarten som hadde oppdaget hennes smykkedesign på Instagram.

Vipps var smykkene å se på Vogue Runway.

Som mange andre norske designere som også har vist i den danske hovedstaden, blant andre Veronica B. Vallenes, Holzweiler og Michael Olestad, mener hun at det definitivt har åpnet dører for henne.

– København var veldig viktig for meg. Det ble definitivt en døråpner. Ikke bare for et større publikum og for å knytte utenlandske kontakter i en veldig velfungerende og etablert bransje. Men det ble også en konkret bekreftelse på at noen utenfor de norske grenser og utenfor bekjentskap og venne-soner satte pris på mitt design. Så det gjorde nok også at jeg fikk litt ordentlig troen på meg selv og på designet. Jeg følte at jeg ble tatt veldig på alvor og det fikk meg også kanskje til å ta meg selv litt mer seriøst som designer og grunder.

Pearl Octopussy-smykkene var en del av Baum und Pferdgarten-visningen under moteuken i København i fjor vår. Foto via Copenhagen Fashion Week.

Også her hjemme har etterspørselen etter de maksimalistiske perlede smykkene vært stor – i alle fall i moteverdenen – mer eller mindre siden starten. Det skaper organisk vekst, som Cathrine mener har vært alfa og omega for merket.

– For meg har dette betydd alt. Jeg har bygget opp hele brandet på Instagram, og det at stylister har lånt produkter til moteserier og at både influencere og venner og bekjente har brukt og tagget bilder og lagt ut har betydd at jeg kan hele tiden utvikle brandet.

Sist vi snakket sa du at du for første gang i livet ikke hadde noen plan. Hvordan har det gått?

– Jeg synes det har gått veldig bra. Jeg har funnet ut at jeg trives veldig godt uten en plan. Jeg har selvfølgelig mange ønsker og mål og ambisjoner for framtiden, men det har vært veldig fint å få jobbe fritt for å finne min form og min plass opp i alt dette. Det krever selvfølgelig mye hard jobbing, og man må tilpasse seg litt underveis, men jeg liker veldig godt å jobbe litt mer flytende og kreativt hvor jeg kan være meg selv helt ut.

Cathrine Børter og hennes Pearl Octopussy inn på Net-a-porter.

For «et par år tilbake» ble den norske designeren kontaktet av Net-a-porter som hadde sett smykkene hennes på den danske superinfluenceren Thora Valdimars. I januar i år, rett før pandemien brøt ut for alvor, traff Cathrine representanter for den online luksusbutikken i Paris.

– Jeg har vært utrolig heldig. Det er klart at dette er veldig stort for meg og betyr veldig mye. Det er jo en inngangsportal til potensielt mange store kunder. Men også et marked med mye større konkurranse. Så det er jo også litt skummelt.

– Det blir spennende å se hvordan brandet blir mottatt. Jeg ønsker absolutt å åpne opp merket enda mer for det internasjonale markedet, men i første omgang er jeg utrolig spent og glad for å samarbeide med NAP. Det er noe jeg ikke har turt å drømme om engang, så det føles nesten litt uvirkelig å lansere der nå.

– De kan velge og vrake av luksusmerker i hele verden, også valgte de lille Pearl Octpuss.y i Norge. Da blir jeg sånn skikkelig håpefull.

– 15 år gamle meg ville vært så stolt! Jeg prøver å huske på henne, og ikke ta ting for gitt. Det ligger mye hardt arbeid bak. Jeg prøver å stoppe litt opp og være glad for øyeblikket.

Cathrine Børter og hennes Pearl Octopussy inn på Net-a-porter.

Net-a-porter har de siste par årene for alvor fått øynene opp for norsk design. Tidligere i år kom også norske Envelope 1976 inn på de digitale hyllene i det som er en av verdens største luksusnettbutikker.

– Norske designere har vært utrolig flinke til å skape sitt eget særpreg og en gjenkjennbar brand-identitet. Det ligger mye god kvalitet og gjennomtenkt design til grunn for flere norske brands nå, og det er klart at det blir lagt merke til. Og folk er flinke til å kombinere både kommersiell verdi, men også kunstnerisk uttrykk. I tillegg har Skandinavia vært på kartet lenge, så det har vel bare vært spørsmål om tid, sier Cathrine.

– Jeg føler Norge er en sånn fantastisk, uslepen og interessant og særegen diamant som er i ferd med å bli oppdaget. Det er veldig kult.

Cathrine har per nå utsalgssteder i både Gøteborg og København i tillegg til Oslo. Hun har også fire utsalgssteder Japan og egen agent i Tokyo.

– Det kommer vel noen flere i Japan neste sesong, så det blir veldig spennende å følge salget der. Vi er jo litt forskjellige, så jeg har måttet nedjustere blingfaktoren der borte litt, forteller hun.

Cathrine Børter og hennes Pearl Octopussy inn på Net-a-porter.

Som mange andre har koronakrisen truffet også Cathrine hardt. Rett før jul i fjor forlot hun det norske designerkollektivet FWSS etter seks år for å jobbe med egne prosjekter.

– En del prosjekter er blitt litt utsatt, mye på grunn av korona, og også litt fordi jeg nettopp fikk baby nummer to! Hun er to måneder nå, så det har vært ganske hektisk. Men stort sett synes jeg det har gått ganske bra. Folk er kule og har hatt full forståelse for at ting tar litt lenger tid. Og det er akkurat som at denne pandemien har fått oss alle til å innse at vi ikke trenger å ha så fryktelig dårlig tid. Mitt fokus nå er heller å avlevere prosjekter og produkter av god kvalitet, som skal vare og som jeg er stolt av, enn å skynde seg gjennom alle prosesser. Så håper jeg jo at jeg skal få lov til å fortsette med dette så lenge jeg kan.

– Er det noe korona har vist oss er det at ingen vet. Så jeg prøver bare å ta en dag av gangen, og gjøre det beste ut av det jeg har.

Les også: Krise i sentrumshandelen? Melk har spurt de norske butikkene