Både etablerte og up and coming merker.
Det grusomme drapet på afro-amerikanske George Floyd har rystet en hel verden. Mange vil bidra i kampen mot strukturell rasisme, men vet kanskje ikke helt hvordan.
Også motebransjen har mobilisert i kampen mot rasisme. Det kan også du som forbruker gjøre, ved å være bevisst på hvor du legger igjen pengene dine. Derfor har vi her samlet seks norske motemerker med flerkulturelle grunnleggere som er verdt både å huske på og å støtte.
Bougroug
Anwar Bougroug regnes som en av de mest innflytelsesrike under 30 i Afrika, og dukket opp på Forbes sin prestisjetunge liste. I 2018 ble norsk-marokkaneren omtalt av det anerkjente motemagasinet i-D, hvor han fortalte hvordan forskjellene og likhetene mellom norsk og marokkansk kultur danner grunnlaget for det selvtitulerte merket hans.
Etablert i 2017, håndlages alt av Bougrougs design i Marokko. Merket lager både unisex, tilbehør og made-to-measure, og ble i vinter valgt ut til å delta på motemessen Who’s Next i Paris.
Demba Oslo
En familieferie til Gambia i 2017 ga Ole Demba Gullbekk Bandeh ideen til eget merke. Året etter startet han opp smykkemerket Demba Oslo sammen med Guru Thanabalan, som har foreldre fra Sri Lanka.
Smykkene i sølv håndlages med tradisjonsrike afrikanske metoder av lokale fagfolk i Bakau i Gambia. Merket fokuserer i hovedsak på ringer til både ham og henne. Ti prosent av hvert solgte produkt i nettbutikken går til å støtte ulike prosjekter som fokuserer på å løfte nærmiljeøt i Gambia, deriblant en skolefritidsordning.
T-Michael & Norwegian Rain
Skredder, designer og kunstner Michael Tetteh Nartey, som ofte går under navnet T-Michael, har oppnådd stor suksess både her hjemme og internasjonalt med sitt eget selvtitulerte merke gjennom over tyve år, med en frisk og ny tilnærming til skreddersøm.
I 2018 ble T-Michael invitert til Japan for å revolusjonere den japanske kimonoen, noe han ble hyllet internasjonalt for.
I tillegg driver bergenseren regnfrakke-merket Norwegian Rain sammen med Alexander Helle. Sammen har de to åpnet suksessrike butikker i blant annet London og Paris de siste årene.
Diawéne
Dette Oslo-baserte smykkemerket lager smykker med inspirasjon fra Senegal og Gambia. Bak merket står søstrene Haddy og Aissatou Ceesay, som sammen mikser to ulike verdener gjennom ulike typer armbånd, halskjeder, ørepynt og ringer med en typisk Senegal-look.
Diawéne ble lansert i 2019, og målet er å bringe håndverkstradisjoner fra Senegal og Gambia til Norge gjennom smykker i blant annet sølv og gull.
AWAN (As We Are Now)
Høsten 2018 lanserte Anette Miwa Dimmen loungewear-merket AWAN, As We Are Now. Klesmerket fokuserer på loungewear med komfortable kjoler som kan brukes døgnet rundt.
Den gang fortalte gründeren til Melk at ideen bak er et «kombinert resultat av en pikedrøm om å designe kjoler og et personlig behov for å kle meg komfortabelt, men fortsatt se bra ut, et hull i markedet for moderne loungewear og nattøy, og et ønske om å skape en 100 prosent moderne merkevare for neste generasjons kvinner».
Tidligere i år kom nyheten om at merket får millionstøtte fra internasjonal investor. Sammen ønsker de å bygge merket til å bli et internasjonalt, teknologidrevet motemerke med sterkt fokus på bærekraft.
Quy & Co
Quy & Co et norsk Oslo-basert merke som jobber med skreddersøm – Su Misura – og ready-to-wear til ham. Merket ble lansert i 2015 av Quy Bui, samme året som han var ferdig utdannet designer ved moteskolen ESMOD.
Med en lidenskap for skreddersøm og kvalitet, fokuserer Quy & Co på italienske skreddersøm-tradisjoner og Made in Italy, og kombinerer dette med moderne skandinavisk design og italienernes ekspertise innen detaljer, kuttinger og gode materialer.