Bilde av Khadijha Red thunder iført Ida Nilsen-smykker - Bilde via Instagram @idanilsen__

Norske Ida Nilsen har internasjonale kjendiser på kundelisten

– Det var overraskende og veldig hyggelig da Khadijha Red Thunder tok kontakt og sa at hun elsker smykkene mine!

– Da jeg var liten elsket jeg å utforske smykkeskrinet til bestemoren min. Hun hadde de vakreste ringene med store fargerike stener. Med andre ord så har jeg drømt om dette hele livet, forteller Ida Nilsen til Melk.

Oslojenta har opprinnelig en master i økonomi og utviklingsstudier fra Handelshøyskolen i København. For to år siden, midt oppe i mammaperm, lagde hun sitt første par øredobber. Dette ble starten på smykkemerket hennes Ida Nilsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så lenge jeg kan huske har jeg hatt en forkjærlighet for smykker, da spesielt smykker med naturlige perler og stener. Jeg elsker håndlagde smykker i rene materialer som har noe spesielt ved seg, forklarer hun og legger til at hun følte det manglet på det norske markedet.

Les også: Norske The Cabinet er som et virtuelt, skandinavisk smykkeskrin

Med skjell fra Bygdøy

Alle smykkene er etisk og bærekraftig produsert, med hundre prosent resirkulert gull og sølv. I dag består utvalget av kraftige hoops i gull og sølv og øredobber med perler og skjell i gull.

Førstnevnte lages på et familieeid verksted i den spanske byen Cordoba, der eierne er to søstre som er tredjegenerasjons gullsmeder. Den lille byen i sør-Spania har en mer enn 500 år lang smykketradisjon bak seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De andre smykkene lages på et verksted i Briskeby i Oslo og i Lommedalen i Bærum.

Det var under en tur ut på Bygdøy at 36-åringen fikk idéen til øredobbene Ariel, som består av perler og skjell.

– Jeg og familien min drar ofte til Bygdøy, og leker på stranden. Det var på en av disse turene jeg fant skjellene. Jeg tok med meg de fineste jeg fant og fikk laget en form til støpe som vi nå bruker når vi vi lager Ariel og Petite Ariel øredobbene.

Kjendisfans

Til Melk kan Nilsen fortelle at responsen har vært langt over forventet.

– Jeg har hatt fokus på utlandet fra dag én, og mye av markedet mitt er der. Det er spesielt hyggelig å se at så mange forskjellige jenter liker smykkene mine. Alt fra mine egne venninner til norske moteprofiler som Kathrine Kvalsund, Celine Aagaard, den danske modellen Johanne Lando og influencer Funda Christophersen.

– Det var også overraskende og veldig hyggelig da Khadijha Red Thunder (skuespiller og modell red.anm) tok kontakt og sa at hun elsker smykkene mine!

Øverst f.v: Johanne Lando, Funda Christophersen, Katrine Kvalsund og Khadijha Red Thunder. Bilder via Instagram @idanilsen__

Per nå ser hun ikke på noen av de andre skandinaviske smykkemerkene som konkurrenter.

– Men jeg håper jeg én dag vil bli sammenlignet med Sophie Bille Brahe, Ole Lyngaard og Nadia Shelbaya.

Ifølge Nilsen er målet hennes det samme som fleste andre designere, nemlig å kunne leve godt av dette.

– Det hadde heller ikke skadet om Natalia Vodianova og Rosie Huntington-Whiteley hadde vist seg med et par.

– Men mitt store ønske er at smykkene mine er så tidløse og klassiske at de kan gå fra generasjon til generasjon.

Les også: «Svensk» toppinfluencer blir sjef for verdensledende smykkemerke