Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Sophie Elise kan vinne årets Gullbarbie
(Foto via Instagram @sophieelise)

Sophie Elise kan bli årets Gullbarbie-vinner

Nå kommenterer hun nominasjonen.

For tiende år på rad deler Press – Redd Barna Ungdom, ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, ut verstingprisen årets Gullbarbie.

Dette er en pris de færreste higer etter å få. Den går nemlig til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Har man fremmet ensidige skjønnhetsidealer, utdaterte kjønnsroller eller fremmet seksualisert reklame, kan det godt hende man havner på denne lista.

I fjor var det Blogg.no som ble «vinneren».

De nominerte i år er Brandy Melville, Sophie Elise AS og TikTok.

Les også: Vil kreve merking av retusjerte bilder i sosiale medier

– Dette er kandidater som utpekt seg fordi de har drevet med aktiv markedsføring mot barn og unge for å tjene penger, som går på bekostning av barn og unges helse, sier Lea Mariero, leder for Press til Melk & Honning.

Årets Gullbarbie skal nå deles ut. Her er lederen for Press, Lea Mariero.
Lea Mariero, Lederen for Press. Bilde: Press

Her forteller hun begrunnelsen bak nominasjonene:

Brandy Melville:

– Denne kleskjeden er først og fremst nominert på grunn av sine «One size fits all»-størrelser, som åpenbart ikke passer alle. En annen grunn for nominasjonen er at det hverken er variasjon i kroppsform eller etnisitet på Instagram eller nettsiden deres. Dette er et veldig populært merke, spesielt blant unge jenter. Derfor mener vi det er veldig problematisk at de bidrar til ideen om at det kun finnes én idealkropp.

TikTok

– TikTok er nominert til fordi de har fjernet innhold basert på kroppsformer som ikke passer «idealet». De har også fjernet innhold av mennesker med funksjonsnedsettelser og LHBTI+-innhold. De bidrar til å undertrykke alt som ikke passer inn i normen, rett og slett. I tillegg er det algoritmene som fører til at det skapes ekkokamre for skadelig innhold. Mer spesifikt måten de bruker disse på for å skape mer skadelig innhold. Dette er noe TikTok selv ikke tar noe ansvar for. Utover dette så tillater appen reklame for apper og spill som har den hensikt å endre på kropp og utseende. Der ser vi blant annet spill som er rettet mot unge barn, der man skal lege plastisk kirurg og gjøre seg finere og få større lepper og så videre.

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

Sophie Elise AS

– Sophie Elise AS er en millionbedrift som de siste ti årene har produsert innhold på sosiale medier. I året som har gått var 1 av 3 innlegg på deres Instagram annonser og reklame. Av disse spilte halvparten av reklamene på unødvendig seksualisering og fokus på kropp. Det mener vi er problematisk. En av hovedinntektskildene til selskapet er nettopp annonseinntekter, og vi mener måten reklamene fremstilles er med å bidra til et negativt kroppssyn. En annen ting vi mener er problematisk er at følgerne til denne Instagram-kontoen gjerne er unge. Vi ser ofte at følgerne til influencere har veldig tillit til den de følger, så reklame på en Instagram-konto blir ikke oppfattet på samme måte som hvis vi ser en reklame i bybildet for eksempel. Derfor mener vi det er spesielt problematisk når man tjener penger på å være med å selge en idé om at det er én riktig måte å se ut på. Vi ser en tydelig sammenheng mellom dette og dårlig kroppsbilde hos unge.

Press: – Ikke et angrep på Sophie Elise, men på hennes millionbedrift

– Vi ønsker å understreke at det vi vil kritisere er selskapet. Hva Isachsen velger å publisere av innhold som ikke er reklame kommer vi ikke til å kommentere på, det er ikke derfor Sophie Elise AS er nominert til Gullbarbie. Det er nominert fordi dette er en millionbedrift, som har en av sine hovedinntektskilder fra å selge produkter til sine egne følgere.

– Vi mener at det er for mange av produktene som går på utseende og kropp, i tillegg til at markedsføringen av produktene går på seksualisering og kropp, sier Mariero.

Les også
Pernille satser på fotballklær for kvinner

– Fremdeles nødvendig å dele ut

– Dessverre er Gullbarbie-prisen fremdeles nødvendig å dele ut. Reklame- og mediebransjen bruker fremdeles bevisst barn og unges usikkerhet for å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Mariero i en uttalelse onsdag.

Oppdatert: Nå svarer Sophie Elise

I en Instagram-post onsdag ettermiddag kommenterer Sophie Elise Gullbarbie-nomineringen:

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Sophie Elise (@sophieelise)

Les også: Når sluttet kroppspositivitetsbevegelsen å være inkluderende?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer