Verstingpris (Gullbarbie)

Norsk bloggigant får «verstingpris»

Er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Hvert år kårer Press – Redd Barna Ungdom, ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, årets Gullbarbie. Men prisen er langt ifra gjev. Den går til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendig seksualisering.

Finalistene ble annonsert tidligere i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har norske ungdommer talt; Blogg.no vinner årets Gullbarbie.

Av 20 478 stemmer, gikk hele 63 prosent til Norges største bloggportal.

– Egmont, som eier Blogg.no, sier at de allerede har strenge retningslinjer på plattformen deres, men likevel blir produkter og innhold som er skadelig for barn sponset og reklamert for. Dette viser at de ikke er strenge nok. Med årets Gullbarbie sier barn og unge tydelig ifra at det er på tide at bransjen ansvarliggjøres og reguleres. Vi er lei av at noen tjener seg rike på at ungdom får dårlig psykisk helse, sier Mina Vinje, leder i Press – Redd Barna Ungdom.

Leder i Press – Mina Vinje

I fjor var det Victoria’s Secret som gikk av med seieren og beskjed om å skjerpe seg.

Dette er tiende gang Press deler ut Gullbarbie, en barbie lakkert i gull. Og kampanjen har fått økt oppmerksomhet hvert år siden 2010. Mina Vinje har en klar beskjed til Blogg.no:

– Dere er best på å få ungdom til å føle seg verst. Det er helt uakseptabelt at dere ikke tar ansvar. Årets Gullbarbie viser at ungdom er lei av å få sponset reklame for tannbleking, selvbruning eller kosmetisk behandling ufrivillig opp på mobilen sin. Bloggere og influencere er ikke lenger bare privatpersoner, men eiere av lønnsomme selskap. Å være influencer har blitt en del av et marked hvor ulike aktører tjener penger på å reklamere til en svært ung følgermasse. Blogg.no må innføre strengere retningslinjer på plattformen sin, og politikere må på banen og gjøre lovverket strengere.

Les også: Ny forskning viser: Å kjøpe dyre ting gjør deg ulykkelig