bella hadid lil miquela. foto calvin klein

Slik blir Calvin Klein post Raf Simons

Tar en ny retning.

Knappe fem måneder etter at Raf Simons takket for seg som sjefdesigner hos Calvin Klein, skriver bransjenettstedet Business of Fashion om motehusets fremtidsplaner.

Den nye strategien fra Calvin Klein har fått navnet InCKubator med mål om å skape oppmerksomhet rundt merkets jeans- og undertøy-linje, men uten en kjent designer. Det amerikanske motemerket skal ifølge bransjenettstedet lansere fire til seks kampanjer rettet mot ulike målgrupper.

Kjendiskampanje

Denne måneden kom den første kampanjen fra Calvin Klein uten Raf Simons i spissen.

I kampanjevideoen er kjendiser som Shawn Mendes, Kendall Jenner, Bella Hadid og Billie Eilish. Sistnevnte åpnet nylig opp om hvorfor hun bruker baggy klær for å ikke bli seksualisert – noe det amerikanske motemerket ble hyllet for nettopp ikke å gjøre i kampanjen som forøvrig viser de andre navnene mer eller mindre halvnakne.

Bella Hadid har fått mye oppmerksomhet for å kline med den kunstige influenceren Lil Miquela i kampanjevideoen.

Les også: Hvordan påvirker kunstig intelligens motebransjen?

Satser ungt

Teamet som vil være ansvarlig for den nye satsningen til Calvin Klein, vil for det meste bestå av unge ansatte. Det forteller markedsansvarlig ved Calvin Klein, Marie Gulin-Merle, til Business of Fashion. Hun legger vekt på at fremtidens Calvin Klein ikke vil bli til i et isolert møterom, men i møte med forskjellige mennesker og kulturer.

Tidligere i år har det amerikanske motehuset lagt ned kontoret i Milano og flaggskipbutikken på 654 Madison Avenue i New York. I tillegg har de annonsert at de vil droppe å holde visning under moteuken i New York og at de heller ikke lenger vil ha egne kolleksjoner for sesongene.

Calvin Klein er dog fortsatt ute etter en ny sjefsdesigner, men denne personen vil ikke være like profilert som Raf Simons var og heller ikke få det samme ansvaret.

Gulin-Merle forteller til BoF at motehusets DNA vil fortsette å stå sterkt, med sterkt fokus på identitet, sensualitet og selvtillitt.

Hovedbilde: Calvin Klein

Les også: Vil løfte frem unge, nye norske talenter med ny kampanje