Legger ned Milano-kontoret og sparker 100 ansatte.
Like før jul i fjor ble det kjent at Raf Simons gir seg som kreativ leder for Calvin Klein. Det var enden på visa etter en lang periode med stadig dårligere tall og sviktende salg for det amerikanske motehuset.
I forkant av ansettelsen av Simons var det flere som var kritiske til det å hanke inn noen som utelukkende hadde bakgrunn fra high fashion, ettersom Calvin Klein først og fremst er kjent for sine anvendelige, minimalistiske ready-to-wear-kolleksjoner.
I januar i år valgte merket å legge ned Calvin Klein205W39NYC; luksus-undermerket Simons startet i 2016. Det ble også kjent at de kom til å stenge flaggskipbutikken de har hatt på Manhattan siden 1995.
Onsdag ble det kjent at de Calvin Klein nå har valgt å fullstendig slutte å lage kolleksjoner.
I samme slengen legger de ned kontoret i Milano, og sparker 50 personer i Italia og 50 i New York.
Amerikanske Vogue skriver torsdag at det å løsrive seg fra den internasjonale motekalenderen har klare fordeler økonomisk, men de spør seg samtidig om det er nok for Calvin Klein å nå lene seg på sine to resterende kategorier; Undertøy og jeans. Begge produseres via tredjeparts produsenter.
De spår at Calvin Klein nå kommer til å satse enda sterkere på influencer-marketing og å hanke inn store navn, noe á la det Tommy Hilfiger har gjort med Gigi Hadid og Zendaya. Det har nemlig ført til at sistnevnte har fått en voldsom oppsving.
Hovedbilde via WWD.
Les også: Supermodell returnerer til Calvin Klein etter 37 år