Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Se eksklusive backstage-bilder fra F5-visningen her

I går kveld var gutta bak F5 klare til å la plaggene i deres første kolleksjon under felles merke få ta jomfruturen nedover catwalken. Vi tok en prat med dem i forkant av det hele – og snek oss backstage før showet.

Det var i februar i år det ble kjent at de tre brødrene bak konseptbutikken F5 skulle starte et eget F5-merke. Deres respektive kles- og accessoiremerker GRAA og Arct ble lagt igjen i fortiden, da alt av muskler og kreativ energi skulle forenes. Mens Alexander og Emil Krystad Marthinsen har stått bak Arct, har Benjamin Krystad Marthinsen og kompanjongen Filip Wibe vært designerne bak GRAA.

– Vi har kommet til et punkt der vi ser at fordelene ved å samle oss under ett felles merke, både kreativt, praktisk og økonomisk, veier så tungt at det er et ganske lett valg å ta, fortalte Alexander Krystad Marthinsen til Melk & Honning da.

Nesten tre måneder senere forteller de at det å jobbe sammen har ført til færre uoverenstemmelser enn da de hadde to ulike brands.

– Tidligere fikk vi ofte de samme idéene, og da har det vært sånn «men jeg skulle jo bruke de materialene i min kolleksjon!». Nå er det jo heller sånn at det er kjempepositivt om vi får samme idéer. Vi slipper å gjøre noen kompromisser eller velge én av merkene som får «lov» til å bruke si, kordfløyel for eksempel, forteller Benjamin.

Den aller første kolleksjonen de har kréert sammen beskriver de som en «overgangskolleksjon». GRAA og Arct er døde og begravet, med lever likevel videre i haugevis av referanser og estetiske valg i F5-kolleksjonen. Noen nykommere var å se på catwalken i museet for samtidskunst, som ikke gutta har drevet med tidligere – blant annet dresser og egendesignede sko.

Les også
Skinny jeans gjør comeback i 2025

– Selve uttrykket i seg selv vil nok være ganske flytende og utvikle seg litt videre til neste kolleksjon igjen, forteller Alexander.

I tråd med den positive samarbeids-vibben som farer over Oslo om dagen, har brødrene også valgt å inkludere utenforstående i prosessen – denne gangen Sunniva Hartgen, som både styler visningen og har vært med på å designe plagg, og Luca Sørheim som har stått for Art Direction.

F5-gutta vil også i likhet med mange andre internasjonale merker la rundt halvparten av produktene komme nesten rett i butikk – rettere sagt allerede nå på fredag, og resten i august. Det er heller ikke bestemt noe konkret sesong på kolleksjonen. Alt sammen for å skape den fleksibiliteten som gutta ser ut til å like.

– Styrken ved prosjektet vårt, mener vi, er jo dette med at vi har en butikk som gjør at vi kan slippe produkter akkurat når vi vil, når vi føler det passer eller ting er klart. Vi er ikke avhengig av å ha en dialog med så mange andre. Vi kan se an hvordan ting blir mottatt og ta det derfra, forteller Emil.

På spørsmål om hvorfor mote-Norge trenger merket F5 svarer gutta ganske unisont at det de har bygget opp gjennom sine tidligere merker har gitt dem troen på at deres estetiske univers er levedyktig.

– Jeg tenker at så lenge det er etterspørsel etter det vi gjør, så er det nødvendig. Når folk kommer hit i butikken og vil ha noe, og man hører folk sier positive ting om oss og vårt design, så er det egentlig alt man trenger for å fortsette. Å føle at det man gjør er ettertraktet, forteller Benjamin.

Les også
8 trender vi ser mer av i 2025

– Arct og GRAA har jo blitt relativt godt mottatt, solgt godt og vi har fått god tilbakemelding på det. Jeg tenker at poenget med å samle oss er å gjøre den samme greia vi har gjort før, bare enda bedre. Å frigjøre ressurser for å ta det opp et hakk. Da tenker jeg at det må jo bare treffe, avslutter Alexander.

Bilder: Fredrik Austad

Les også: Fabrikk/Butikk – Les stort intervju med de tre brødrene bak F5

 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer